• Vad är rimligt att lägga i avskedspresent när någon slutar?

Ledarskap

Chef startar insamling till medarbetare – är det okej?

1 oktober 2024

Chefen Nina har startat en insamling för en medarbetare som ska gå i pension. Tanken är god, men övriga medarbetare blir osäkra. Måste de vara med? Hur mycket pengar ska de lägga? Så här borde Nina göra, tycker tre chefer.

Olle, en kär flerårig medarbetare, ska gå i pension. Hans chef, Nina, kommer att sakna honom. Det är hon inte ensam om, det är Nina säker på.

Olle har bidragit stort till det fina klimatet på arbetsplatsen med sitt glada humör och inkluderande sätt.

Självklart med gåva

Så förutom arbetsgivarens sedvanliga blombukett till medarbetare som slutar, så ska Olle självklart få en gåva också från oss som han jobbat med, tänker Nina.

→ Bästa ledaregenskaperna

Hon skickar ett mejl till samtliga i alla verksamheter i förvaltningen för att samla in pengar till en present, men utan något bestämt belopp. Kolleger och medarbetare bör ju själva få bestämma hur mycket de vill vara med och betala – om ens något. Schyssta puckar, tycker Nina själv.

Hur mycket är rimligt att lägga på avskedspresent?

Men strax därpå råkar hon överhöra ett snack mellan några medarbetare:

”Olle är supertrevlig, men vi har ju inte jobbat så nära honom, så jag vill nog inte lägga så mycket till insamlingen. Men är 20 kronor för snålt?”, undrar en av dem.

En annan svarar: ”Jag vet inte. Men om man lägger typ 100 kronor så kanske det är mer än vad hans närmsta kolleger gör, och det verkar ju lite konstigt”.

Nina funderar på grillerna som hon har satt i medarbetarnas huvuden.

Vore det bättre att ha angett en fast summa, en låg sådan som alla har råd att avvara, just för att folk ska slippa grubbla? Vad är i så fall en rimlig summa? Å andra sidan, tänker hon, det här är en arbetsplats med vuxna människor som borde kunna fatta egna beslut och inte bry sig så mycket om vad andra gör.

→ Så får du självledarskap att fungera

Vad skulle du ha gjort? Är det okej att chefen skramlar med insamlingsbössa över huvud taget?

Det här är en fiktiv berättelse, men tre riktiga chefer ger råd.

Tre chefer svarar:

Peter Eriksson, näringslivschef, Bollnäs kommunAlt-textPeter Eriksson

”Det är inte okej att gå ut till samtliga i alla verksamheter.”

– Det är inte okej att chefen skramlar med insamlingsbössa genom utskick till samtliga i alla verksamheter i en förvaltning.

Varför inte?

– Det kan ju vara hur många personer som helst som får utskicket, och sådant sätter ju fart på ”snacket”. I stället för ett positivt avslut på den fleråriga anställningen kan det bli negativa signaler och diskussioner i förvaltningen överlag. Men det finns också en risk att Olle får höra kommentarer som inte känns bra att ta del av.

Hur skulle Nina ha gjort i stället?

– Min uppfattning är att alla ska behandlas på samma sätt. Jag tycker att hon hade kunnat överlämna den sedvanliga blombuketten och att Olles arbetskamrater kunde ha gått samman och gjort en uppvaktning.

Lovisa Dahlström, driftchef Bärkehus lokalvård, SmedjebackenAlt-textLovisa Dahlström

”Jag startar aldrig ­insamlingar till mina medarbetare.”

– Jag startar aldrig insamlingar till mina medarbetare. Då skulle jag inte hinna göra så mycket annat, och tänk om jag skulle råka missa någon. Det vore katastrof.

– Däremot är jag alltid med när någon medarbetare gör en insamling till en kollega.

Hur mycket är rimligt att lägga?

– Tidigare var summan frivillig, men det blev orättvist ibland när vissa fick mer än andra. Så på en APT (arbetsplatsträff) beslutade vi att lägga 50 kronor var till personer som fyller jämnt eller slutar sin anställning. De flesta har råd med 50 kronor, men om någon inte har råd så behöver den inte vara med. Det märks inte på totalen eftersom vi är runt 30 personer på enheten.

– Det är viktigt att vara så rättvis det går. Det handlar om att bli sedd. Jag tror man kan bli väldigt ledsen om man känner sig orättvist behandlad.

Christian Ståhl, enhetschef förvaltningen för funktionsstöd, Alt-textChristian StåhlGöteborgs stad

”Det kan uppstå en känsla att man ­måste vara med”

– Jag är tveksam till att chefen skickar ut frågan till hela förvaltningen. Det är bättre att rikta sig enbart till medarbetare som jobbar i samma grupp. Man vill ju undvika att en populär person som haft en betydelsefull roll får en väldigt dyrbar gåva samtidigt som en annan medarbetare endast får en liten gåva om inte så många valt att bidra.

– Jag tycker faktiskt inte att chefer bör hålla i insamlingar till medarbetare över huvud taget, eftersom det kan uppstå en känsla hos övriga medarbetare att man måste vara med då.

– Chefen kan i stället följa och hålla sig till de avtackningsrutiner som arbetsgivare ofta har när medarbetare slutar. Däremot tycker jag att en chef kan hålla i en insamling bland chefskolleger om en annan chef slutar, men då utan att blanda in medarbetare.