10 egenskaper hos chefer som rankas högst
4 september 2020
Ett bra ledarskap kännetecknas av tio ledaregenskaper. Att kunna visa tillit toppar överlägset listan över de förmågor medarbetare värdesätter hos en bra chef. Det visar en ny undersökning. Kolla in vilka andra egenskaper som ger ett gott ledarskap.
Vill du att dina medarbetare ska uppskatta ditt ledarskap och att ryktet om vilken bra chef du är ska spridas i din ”bransch”?
→ De 7 härskarteknikerna – så bemöter du dem
Bästa sättet att bli medarbetarnas favoritchef är att lägga sig vinn om att våga lita på att de gör det de ska.
Att ägna tid åt att styra i detalj - om än i bästa välmening - eller hålla koll på exakt när medarbetarna kommer och går bör du akta dig extra noga för om du vill utföra ett bra ledarskap.
En undersökning - bland drygt tusen sysselsatta mellan 18 och 65 år som Sifo gjort på uppdrag av HR-bolaget Talentsoft - visar nämligen att mer än hälften anser att en bra chef ger frihet under ansvar och visar tillit.
– Särskilt de yngre generationerna vill slippa ”microstyrning” och nio-till- fem-jobb. Ingen frågar längre chefen om det är okej om att gå hem lite tidigare för att man behöver göra det ena eller det andra - man bara gör det. Men sedan jobbar man självklart senare på kvällen i stället. Gränserna mellan arbetstid och fritid suddas ut allt mer, säger Allan Nyygaard, nordenchef på Talentsoft.
Tio chefsegenskaper svenskar värdesätter mest:
- Ger frihet under ansvar – visar tillit
- Är rak och tydlig
- Vågar ta beslut
- Är duktig på att kommunicera
- Visar uppskattning
- Är lyhörd
- Kan hantera konflikter
- Är duktig på att coacha
- Är empatisk
- Ger kontinuerlig feedback
Källa: What Swedes Value most in a boss från Sifo och Talentsoft.
Hur ska en bra chef vara?
Undersökningen visar också att många tycker att det är viktigt att chefen är rak och tydlig. Fyra av tio rankar detta som bra ledarskap.
Att våga fatta beslut är även det en populär ledaregenskap, tre av tio uppskattar det.
Utöver det ger en bra chef medarbetarna feedback.
Läs mer: Visa känslor och bli en bättre chef
Att hålla kontakten är något som Allan Nyygaard tycker är extra viktigt i ledarskapet när många arbetar hemifrån.
– Jag råder alla chefer att vara noga med att ringa upp medarbetarna och prata med dem en och en om hur de har det och hur deras arbetsmiljö ser ut. Att ha digitala arbetsmöten räcker inte för att hålla kontakten och ta igen allt det som går förlorat när man inte träffas på arbetsplatsen.