Hemmajobb lockar socialsekreterare: ”Nu väljer fler att stanna”
7 maj 2024
Det är hård konkurrens om socialsekreterare. I småländska Aneby – Jönköpings minsta kommun – har man tänkt om för att locka och behålla rätt kompetens. Här är hemarbete nu en del av vardagen.
Småländska Aneby kommun är med sina nästan 7 000 invånare den minsta kommunen i Jönköpings län. Här är man beroende av inpendlande medarbetare för att klara personalförsörjningen.
Men att varje dag sitta över 1,5 timme i bil från exempelvis Jönköping tycker många är för tufft.
För att få fler, framför allt socialsekreterare, att stanna kvar och för att undvika höga konsultkostnader så behövde något göras efter pandemin, berättar Robin Zachrisson, socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd och förtroendevald för Vision.
→ Granskning: Nu ökar kraven på kontorsnärvaro
Satsar på hemmajobb
Lösningen blev att kommunen nu låter medarbetare jobba hemifrån – om verksamheten tillåter – två dagar i veckan. Chefer får jobba hemma en dag.
– Nu väljer fler socialsekreterare att stanna och vi har lockat tillbaka medarbetare som jobbat hos oss förut men som tyckte det var för segt att pendla, säger Robin Zachrisson.
Arbetssättet funkar bra tack vare att mycket digitaliserats. Majoriteten av ansökningarna om ekonomiskt bistånd sker digitalt, och alla handlingar och data finns lagrade i ”molnet”, så socialsekreterarna har tillgång till det även på distans.
Det har också blivit lättare att samarbeta med tolkar, Försäkringskassan och vården. Även klienter uppskattar det mer flexibla arbetssättet, säger Robin Zachrisson.
→ Värmdö bjuder på lediga fredagar
Chefen positiv
Ragnhild Sjöström, enhetschef på socialförvaltningen, tycker distanslösningen är positiv.
– Det här är en hållbar lösning för medarbetare och bra för verksamheten. Sen kräver det mer planering av arbetet. Men vi pratar med varandra och ser till att någon alltid är på plats, säger hon.