Vision Direkt

Stäng ×

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

Vision: Viktigt att anställda frias av hovrätten

Publicerad 2024-02-06

Hovrätten för Västra Sverige friar två anställda vid HVB-hemmet Platea i Hagfors. Domstolen anser att de anställda inte gjort sig skyldiga till vållande av annans död. Fackförbundet Vision menar att domen är viktig. De anställda har varit ensamma med att bära det straffrättsliga ansvaret för ett tragiskt dödsfall, trots dokumenterade brister i verksamheten.

- Det är problematiskt om arbetstagare riskerar att möta ett åtal eller andra påföljder i verksamheter, där bristen på personal kan vara en bidragande orsak till ett tillbud. Det skapar rädda arbetstagare och kan leda till att kompetent personal undviker att söka sig till eller stanna kvar i viktiga bristyrken, säger Matteus Canevall, förbundsjurist i Vision.

- Hög arbetsbelastning och underbemanning är ett problem på många arbetsplatser som ökar riskerna i arbetet. Bemanningen på HVB - hemmen måste vara tillräcklig för att säkra tryggheten för barn och unga i samhällets vård. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att anställda har en god arbetsmiljö så att de kan utföra ett bra arbete, säger Matteus Canevall.

För ytterligare kommentarer, kontakta Matteus Canevall, förbundsjurist, tfn 073- 807 72 88.

Prenumerera (via.tt.se)

Söker du pressbilder från Vision? Du hittar bilderna i vårt pressrum hos ViaTT.

Pressrum Vision (via.tt.se)

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar