Vision Direkt

Stäng ×

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

Vision får expertroll i utredning om behörighet och yrkesreglering

Publicerad 2024-01-29

Josepha Lindblom, strateg i fackförbundet Vision, har av regeringen utsetts som expert i Utredningen om behörighet och yrkesreglering i hälso- och sjukvård och tandvård. Vision organiserar stora yrkesgrupper så som medicinska sekreterare och tandsköterskor och ser fram emot att bidra med medlemmarnas perspektiv. En prioriterad fråga är att säkra kompetensen genom skyddade yrkestitlar.

- Jag är glad och stolt över att få representera Visions medlemmar i denna viktiga utredning. Behörighet och yrkesreglering handlar om att skapa en trygg och patientsäker hälso-och sjukvård och tandvård. Nyckeln är att personalen har rätt kompetens för att utföra sitt jobb, därför behöver yrkestitlar som medicinsk sekreterare och tandsköterska skyddas, säger Josepha Lindblom, strateg i Vision.

Vision organiserar flera yrkesgrupper inom offentlig och privat hälso- och sjukvård samt inom Folktandvården. De flesta jobbar som medicinska sekreterare och tandsköterskor.

Utöver Vision är flera fackförbund representerade i expertgruppen, däribland Psykologförbundet, Läkarförbundet, Arbetsterapeuterna, Fysioterapeuterna, Vårdförbundet och Tandläkarförbundet. Representationen består av såväl förtroendevalda som tjänstepersoner.

För ytterligare information, kontakta Mariela Ferré Hofman, medicinsk sekreterare och ledamot i Visions förbundsstyrelse, tfn: 0760- 26 32 79.

Prenumerera (via.tt.se)

Söker du pressbilder från Vision? Du hittar bilderna i vårt pressrum hos ViaTT.

Pressrum Vision (via.tt.se)

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar