Vision Direkt

Stäng ×

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

– Människor i behov av hjälp och av stöd från samhället ska ha rätt att få det, utan rädsla för att bli angivna och utvisade, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision.

Utredning om anmälningsplikt skapar oro

Publicerad 2024-02-02

Regeringen mottog under fredagen ett delbetänkande från Utredningen om stärkt återvändandeverksamhet. Förslagen rör utvisningsbeslut. Nu går utredningen in i nästa fas och tar sig an frågan om att införa en angiverilag gällande personer som vistas i Sverige utan uppehållstillstånd. Vision ingår i Facken i välfärden, där samtliga fackförbund är starkt kritiska till att anställda inom kommun och region kan bli skyldiga att ange papperslösa till Polismyndigheten och Migrationsverket.

– Människor i behov av hjälp och av stöd från samhället ska ha rätt att få det – utan rädsla för att bli angivna och utvisade. Det finns en stark oro hos såväl allmänheten som hos våra medlemmar inom framför allt socialtjänsten, hälso- och sjukvården och skolan att tilliten till välfärden kommer att raseras om förslaget om anmälningsplikt blir verkligt. Flera medlemmar säger redan nu att de hellre lämnar sitt jobb än att ange människor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Delbetänkandet innehåller förslag att preskriptionsfristen ska börja gälla när personen lämnar landet och det blir inte möjligt att söka asyl på nytt när man vistas i Sverige. Nästa del i utredningen berör anmälningsplikten.

Facken i Välfärden har vid upprepade gånger framfört kritik mot förslaget om anmälningsplikt som Vision befarar kan leda till ett angiverisamhälle och ser fram emot det utlovade mötet med den särskilda utredaren Anita Linder.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Prenumerera (via.tt.se)

Söker du pressbilder från Vision? Du hittar bilderna i vårt pressrum hos ViaTT.

Pressrum Vision (via.tt.se)

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar