Vision Direkt

Vision varslar om strejk i Svenska kyrkan

Publicerad 2022-04-29

Vision varslar idag om strejk för anställda i Svenska kyrkan. Anledningen är att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation igår sade nej till medlarnas slutbud om ett nytt omställningsavtal. Om parterna inte kommer överens innan den 11 maj kl. 07.00 påbörjas en nyanställnings- och inhyrningsblockad, samt mer- och övertidsblockad. Från och med samma datum inleds strejk för utvalda arbetstagare.

-  Det är djupt beklagligt att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation inte lyssnat på Medlingsinstitutets utsedda medlare. Strejk är alltid en sista utväg, men när en arbetsgivarorganisation på detta sätt vill försämra våra medlemmars villkor och går emot den huvudöverenskommelse som finns på arbetsmarknaden, då måste vi agera, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision.

-  Anställda i Svenska kyrkan spelar en viktig roll i samhället och ska ha bra villkor. Nu behöver medlemmarna få sina löneökningar och det kräver att ett nytt löneavtal tecknas. Dessutom ska Visions medlemmar ha samma möjligheter till kompetensutveckling och omställning som arbetstagare på övriga arbetsmarknaden, säger Eva-Lotta Nilsson.

Berörda grupper är alla arbetstagare som omfattas av kollektivavtalet Svenska kyrkans avtal 20 som Vision tecknar med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Endast utvalda arbetstagare berörs av strejkvarslet, i nuläget 280 personer.

Torsdagen den 28 april sade samtliga fackliga organisationer ja till medlarnas slutbud. Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation valde att säga nej och gick i ett pressmeddelande samtidigt till mycket hårt angrepp på de av Medlingsinstitutet utsedda medlarnas bud.

-  Det är anmärkningsvärt att en arbetsgivarorganisation först säger upp löneavtal som tecknats med de fackliga motparterna, för att sedan driva förhandlingarna till medling och sedan säga nej till medlarnas slutliga hemställan. Det sätt som arbetsgivarorganisationen agerar på är djupt oansvarigt, säger Eva-Lotta Nilsson.

Vision organiserar 5700 medlemmar inom Svenska kyrkan.

Läs mer på www.vision.se. För ytterligare kommentarer, kontakta Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision, tfn 070- 584 92 29.

Vision Direkt

Frågor & svar