Vision Direkt

Stäng ×

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision: Tidöavtalet saknar nödvändiga satsningar på välfärden

Publicerad 2022-10-17

De konkreta och långsiktiga förslagen för att stärka välfärden saknas i Tidöavtalet. Sveriges kommuner och regioner står inför gigantiska utmaningar och välfärdens medarbetare behöver fler kollegor och bättre förutsättningar. Detta konstateras även i Tidöavtalet – men lösningarna lyser med sin frånvaro.

En av Visions mest prioriterade frågor har varit att underlätta för medlemmar inom socialtjänsten att kunna bidra till ett bättre samhälle genom att jobba förebyggande. I Tidöavtalet aviseras en reformerad socialtjänstlag och Vision förutsätter att den bygger på det arbete som redan gjorts samt innehåller lagkrav på förebyggande socialt arbete.

Samtidigt ser Vision en mängd konkreta repressiva åtgärder, medan det förebyggande sociala arbetet bara nämns i förbifarten.

-  Om socialtjänsten uppfattas som repressiv kommer människors förtroende för den minska och möjligheten för våra medlemmar att göra sitt jobb försämras. Visions medlemmar har utbildat sig för att kunna stödja människor i utsatthet – inte för att jaga dem, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Även förslag som kan minska kommuners och regioners klimatpåverkan lyser med sin frånvaro i avtalet.

-  Runt om i landet jobbar Visions medlemmar för att vara en del av den nödvändiga klimatomställningen och våra klimatombud gör vad de kan för att få arbetsgivarna att vara progressiva. Hur ska Parisavtalet nås utan att medborgare och medarbetare i kommunerna och regionerna får bidra? säger Veronica Magnusson.

Vision är mycket oroade över hur situationen i många länder kommer att påverkas när Sverige överger enprocentsmålet i biståndet. Att prioritera långsiktigt stöd till civilsamhället är en viktig byggsten för att utveckla demokrati och mänskliga rättigheter i alla världens länder och där spelar Sveriges bistånd och det internationella fackliga arbetet en viktig roll.

I avtalet föreslås en utredning i syfte att införa tjänstemannaansvar. Vision anser inte att det behövs. Frågan har nyligen utretts och en förstärkning av tjänstemannaansvaret har inte bedömts lösa de problem som finns. Vision ser i stället att det skulle bli mycket större vinster om tjänstepersoner fick reella möjligheter att utföra sitt uppdrag med utgångspunkt från de krav som finns på verksamheten.

-  Välfärdens verksamheter präglas redan idag av att rädslan att göra fel är större än möjligheten att göra rätt. Vi behöver en politik som litar på professionerna och ger dem förutsättningar att lyckas, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Presskontakt

Vill du komma i kontakt med Vision angående ett pressärende? Här hittar du kontaktvägar till vår presschef och pressekreterare.