Vision Direkt

Vision beklagar att Svenska kyrkans arbetsgivare säger nej till medlarnas bud

Publicerad 2022-04-28

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har sagt nej till det bud som medlarna idag presenterade på Svenska kyrkans avtalsområde. Vision beklagar att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation försätter avtalsområdet i denna situation. Vision anser att medlarnas bud var väl avvägt och balanserat.

-  Det är anmärkningsvärt att en arbetsgivarorganisation först säger upp löneavtal som tecknats med de fackliga motparterna, för att sedan driva förhandlingarna till medling och sedan säga nej till medlarnas slutliga hemställan. Det sätt som arbetsgivarorganisationen agerar på är djupt oansvarigt, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision.

I budet ingick ett omställningsavtal anpassat till kommande lagstiftning och innehållsmässigt i nivå med Huvudöverenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. Löneavtalet som föreslogs var oförändrat jämfört med det som sades upp av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Förutom detta var Vision villiga att acceptera ett yrkande från arbetsgivarna om förändringar i det kollektivavtalade löneskyddet.

Under fredagen kommer Visions förbundsstyrelse att fatta beslut om vilka fortsatta åtgärder förbundet kommer att vidta.

För ytterligare kommentarer, kontakta Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision, tfn 070 584 92 29.

Vision Direkt

Frågor & svar