Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Vision begär medling i förhandlingar med Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation

Publicerad 2022-04-08

Vision begär idag medling hos Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation gällande förhandlingar om löner och villkor och ett nytt omställningsavtal för Visions medlemmar. Bakgrunden är att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation vill göra försämringar i löne- och villkorsavtalen.

-  Just nu väntar våra medlemmar i Svenska kyrkan på att få ut sin nya lön. Det är viktigt att vi snabbt kommer överens med arbetsgivarna om nya kollektivavtal, därför begär vi medling, säger Visions förhandlingschef Eva-Lotta Nilsson.

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation sade vid årsskiftet upp två kollektivavtal, omställningsavtalet och Svenska kyrkans avtal 20 inklusive löneavtalet.

Omställningsavtalet sades upp eftersom nytt avtal behöver tecknas när ny lagstiftning träder i kraft. Löne- och villkorsavtalet sades upp av arbetsgivarorganisationen för att sätta tryck på fackförbunden.

- Vision är mycket kritiska till det oansvariga sätt som Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation har hanterat detta på. Det var helt omotiverat att säga upp löne- och villkorsavtalet. Dessutom ställer arbetsgivarorganisationen orimliga krav på försämringar för våra medlemmar och det kan vi inte acceptera, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision.

För ytterligare kommentarer, kontakta Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef i Vision, tfn 08- 789 64 15.

Vision Direkt

Frågor & svar