Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Sex välfärdsfack i nytt samarbete utmanar stat och arbetsgivare

Publicerad 2022-04-29

Nu måste det bli ordning på kompetensförsörjningen i välfärden. Det kräver sex stycken välfärdsfack av staten och arbetsgivarna i välfärden. Förbunden som företräder 1,2 miljoner anställda bildar nu ett nytt samarbete kallat Facken i välfärden.

Det nya samarbetet sker mellan förbunden. De sex förbunden kommer fortsatt att förhandla löner och allmänna villkor i de konstellationer som finns för det.

Facken i välfärden bildas för att förbättra kompetensförsörjningen i välfärdssektorn. Det vill de sex förbunden göra med nio tydliga strategier riktade mot regering, riksdag och de arbetsgivare inom välfärden som finansieras av kommuner och regioner. Det handlar om krav på fler vägar in i välfärdsyrkena, hur bättre villkor ska uppnås och att färre ska lämna välfärden av fel skäl.

Facken i välfärden vill få till bättre utbildningsvägar in i välfärdssektorn, att sektorn blir en mer aktiv arbetsmarknadsaktör, samt att regeringen gör ett ”välfärdslyft” genom statliga medel i samverkan med parterna.

”Vi välfärdsfack utgör från och med nu en gemensam kraft mot de allvarliga systemfel vi ser i välfärdssektorn. Den generella välfärdens höga kvalitet och träffsäkerhet är avgörande för att ge oss också trygghet i en orolig tid. Vi har utarbetade medarbetare, underbemanning och detaljstyrning som ger oss allt från vårdköer till social utsatthet och en skola som ger alla barn chansen.”

Det skriver förbundsordförandena för de sex ingående förbunden på DN debatt ”Bristerna i välfärdssektorn har blivit en kronisk sjukdom” - DN.SE

Artikeln är (i bokstavsordning) undertecknad av:

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision

Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal

Sineva Ribeiro, förbundsordförande Vårdförbundet.

Vision Direkt

Frågor & svar