Vision Direkt

Nytt avtal klart med Svenska kyrkan

Publicerad 2022-05-03

Efter att Vision och flera andra förbund hotat med strejk säger Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation nu ja till medlarnas slutbud. Det betyder att Visions medlemmar äntligen kan få sina nya löner.

- Jag är mycket glad att vi nu har nått hela vägen fram. Detta visar vad vi kan åstadkomma när vi på den fackliga sidan står tillsammans. Jag är också övertygad om att det beslut som arbetsgivarorganisationen nu har tagit kommer att gynna både de anställda och verksamheterna, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande, Vision.

Det nya löneavtalet innebär att Visions medlemmar nu kan få sina nya löner för 2022. Ny lön börjar gälla från 1 april 2022 och innebär löneökningar om 1,9 procent under 2022. Parterna är även överens om villkoren i ett nytt omställningsavtal.

- Överenskommelsen innebär att årets löneöversyn snabbt kan slutföras så att medlemmarna kan få ut sina löner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Att vi har enats om villkoren i ett nytt omställningsavtal är en viktig framgång och innebär att anställda inom Svenska kyrkan får samma möjligheter till kompetensutveckling och omställning som andra på arbetsmarknaden, säger Veronica Magnusson.

Efter att Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation i mellandagarna 2021 sa upp löne- och villkorsavtalen för anställda inom Svenska kyrkan har förhandlingar och medling pågått. När arbetsgivarorganisationen sa nej till medlarnas slutbud varslade Vision och flera andra förbund om stridsåtgärder. Arbetsgivarorganisationen har nu sagt ja till samma bud.

Anledningen till konflikten var främst arbetsgivarorganisationens yrkande om att uppsägningstiderna i kollektivavtalet skulle kortas ner.

Parterna har enats om att förlängd uppsägningstid gäller arbetstagare från 55 års ålder och med minst 10 års anställningstid. Tidigare regel var 50 år och 15 års anställningstid. I övrigt är uppsägningstiderna oförändrade.

Avtalet sträcker sig fram till 31 mars 2023.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn: 070-746 21 24.

Vision Direkt

Frågor & svar