Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Förslag till äldreomsorgslag stärker ledarskapet

Publicerad 2022-06-28

Vision välkomnar förslaget till en äldreomsorgslag. Förslaget innehåller viktiga delar som kan förbättra förutsättningarna för de verksamhetsnära cheferna. Bland annat föreslås ett rimligt antal medarbetare per chef, en fråga som Vision drivit länge.

Enligt förslaget ska lagen reglera att den närmaste chefen för den operativa verksamheten i äldreomsorgen ges de förutsättningar som behövs för att kunna utöva ett aktivt och närvarande ledarskap. Det betyder bland annat, enligt utredningen, att första linjens chefer ska ha ett rimligt antal medarbetare.

- De verksamhetsnära cheferna föreslås få rätt förutsättningar för att kunna stödja och leda sina medarbetare. Idag har chefer i äldreomsorgen bland de största personalgrupperna på arbetsmarknaden. Det drabbar både medarbetare och brukare, och förhindrar utvecklingen av en god omsorg, säger Veronica Magnusson.

- Problemen för de verksamhetsnära cheferna med alltför omfattande ansvarsområden, för stora personalgrupper och för lite stöd har varit kända länge. Vision har påtalat och drivit på i frågan i 20 år. Det finns exempel på arbetsgivare som tagit till sig och åtgärdat problemen. Men det vanligaste är tyvärr att arbetsgivare inte gjort något alls, säger Veronica Magnusson.

- Vi är glada att utredaren skärpt tonen och hörsammat Visions förslag. Arbetsgivare behöver dock inte vänta på att lagförslaget ska förverkligas. Det går bra att redan nu ta tag i problematiken och ge chefer rätt förutsättningar – grunden för en god omsorg om äldre, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare information, kontakta Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076 133 03 31.

Vision Direkt

Frågor & svar