Vision Direkt

Vision växer för tionde året i rad - är nu 200 000 medlemmar

Publicerad 2021-01-18

Fackförbundet Vision ökar i medlemsantal för tionde året i rad och når nu rekordsiffran 200 000 medlemmar. Under 2020 valde över 24 000 personer att gå med i Vision vilket är den näst största ökningen på tio år. Bland de yrkesgrupper som ökar mest finns chefer.

- Jag är oerhört stolt över att allt fler väljer att gå med i Vision och att vi växer för tionde året i rad. När vi blir fler ökar vår fackliga styrka och vi blir mer framgångsrika när vi förhandlar, tecknar avtal och påverkar så att Visions medlemmar får det bättre på jobbet, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Bland de nya medlemmarna finns såväl yrkesverksamma som studenter. Andelen medlemmar som är 30 år eller yngre stod förra året för 27 procent av de nya medlemmarna medan 56 procent är mellan 21 och 40 år. En av de yrkesgrupper som ökar mest är chefer.

Bakom medlemsökningen ligger ett långsiktigt och strategiskt arbete med ökad facklig närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor. Två exempel är Visions fackliga rådgivning som uppmärksammats i en stor kampanj och lanseringen av en ny medlems- app. Men också pandemin och en orolig arbetsmarknad har gjort att fler valt att bli medlem i Vision.

- Att vi nu är rekordmånga 200 000 medlemmar i Vision är ett kvitto på att vi är relevanta för medlemmarna, varje dag. Visions förtroendevalda, ombud och medlemmar ute på arbetsplatserna har alla bidragit till att bygga ett starkt förbund och det ska vi känna oss stolta över, säger Veronica Magnusson.

- Under 2021 kommer Vision fortsätta att driva på för ett mänskligare arbetsliv som är både socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart. Det handlar om att medlemmarnas inflytande över lön och villkor ska öka, att arbetsmiljön ska förbättras och att medarbetarnas kompetenser ska utvecklas så att de står trygga när arbetslivet förändras, säger Veronica Magnusson.

Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. Vision är det största chefsförbundet inom välfärden och medlemmarna jobbar i kommuner, regioner, privata företag och kyrkor.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

270 nya medlemmar under december

Vision Direkt