Vision: Satsningar på äldreomsorgen måste omfatta ledarskapet

Publicerad 2021-09-20

Budgetsatsningarna på ökad bemanning och förbättrade villkor i äldreomsorgen är välkomna och måste användas till att stärka ledarskapet ute i verksamheterna. För att förbättra det brottsförebyggande arbetet efterlyser Vision resurser som ställer om socialtjänsten arbete till mer förebyggande och tidiga insatser.

Vision har länge uppmärksammat omsorgschefers bristande förutsättningar att leda sina medarbetare och skapa en trygg äldreomsorg. Chefer i äldreomsorg har idag ofta 40, 50 eller fler medarbetare, vilket är betydligt fler än chefer som jobbar i manligt dominerade branscher och verksamheter. Därutöver saknar omsorgscheferna ofta tillräckliga stödfunktioner och får hantera allt från trasiga datorer till att byta glödlampor, samtidigt som de ska driva utvecklingsarbete och säkra bemanning och en trygg arbetsmiljö.

-  Vision förutsätter att kommunerna nu använder de extra tillskotten till att stärka ledarskapet och anställa fler chefer. Med fler utbildade undersköterskor och vårdbiträden krävs också fler chefer som kan stödja sin medarbetare och skapa en trygg äldreomsorg, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision välkomnar satsningarna på det brottsförebyggande arbetet och den slutna ungdomsvården. Däremot saknar Vision att regeringen pekar ut riktningen för socialtjänsten genom en omställning mot mer förebyggande och tidiga insatser.

- Vi vill se ett tydligt uppdrag i socialtjänstlagen om att socialtjänsten ska arbeta förebyggande och att insatser ska kunna fås utan utredning och beslut. Den stora omställningen skulle leda till ett mer tillgängligt stöd för de som behöver socialtjänstens insatser och det kräver både tydlighet och ekonomisk stimulans från regeringens sida, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn: 070- 746 21 24.