Vision Direkt

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen

Publicerad 2021-02-24

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Vision har genomfört en undersökning bland upphandlare och inköpare i kommuner och regioner. Hela 91 procent av de svarande tycker att upphandling ska användas i syfte att nå sociala, ekonomiska och miljömässiga hållbarhetsmål och 60 procent gör ett sådant arbete idag. Men 74 procent av upphandlarna svarar att deras arbetsbelastning är för hög och många upplever att de driver hållbarhetsarbetet alltför ensamma.

−  Arbetsgivare måste ge upphandlare realistiska förutsättningar att arbeta med hållbar upphandling. Många av våra medlemmar upplever att de arbetar ensamma, eller tycker att krav och riktlinjer är otydliga. Upphandlare är engagerade och kunniga – de måste mötas upp med goda förutsättningar och tydliga politiska ambitioner, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Upphandlare beskriver att de inte vet vad de har för mandat eller politiska förväntningar när det gäller att ställa hållbarhetskrav. Nästan var femte upphandlare (17 procent) känner inte till om den egna kommunen eller regionen ställer hållbarhetskrav i sin upphandlingsstrategi. Omkring sex av tio (57 procent) tycker inte att det är tydligt hur de ska väga olika aspekter och krav i upphandlingsprocesser. Vision menar att långsiktiga och övergripande mål måste brytas ner till en mer konkret och hanterbar nivå i arbetsvardagen. Dessutom behöver arbetsgivare erbjuda upphandlare kontinuerlig kompetensutveckling och bättre möjligheter att delta i nätverksutbyten som behövs i arbetet. Detta eftersom mer än en fjärdedel av upphandlarna inte tycker att de får kompetensutveckling i tillräckligt hög grad för att göra ett bra jobb.

− Uppföljningen måste bli bättre. Våra medlemmar upplever att det är meningslöst att ställa hållbarhetskrav på tjänster och varor utan granskning och utvärdering efteråt. Upphandling omsätter belopp som motsvarar nästan en femtedel av BNP. Det är rimligt att vi ska upphandla socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart, säger Veronica Magnusson.

Undersökningen besvarades av drygt 300 upphandlare i kommuner, regioner och privat sektor. Läs undersökningen på www.vision.se

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24. För information om undersökningen kontakta Patricia Widergren, strateg, tfn 08- 789 64 84.

270 nya medlemmar under december

Vision Direkt