Vision Direkt

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan

Publicerad 2021-09-19

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Många av Visions ca 5600 medlemmar i Svenska kyrkan har i sin yrkesroll att stödja och ta fram förslag till kyrkans förtroendevalda, förslag som ska hanteras i demokratisk ordning. För det mesta fungerar det mycket bra, Vision har en god och konstruktiv relation till Svenska kyrkan som arbetsgivare och dess folkvalda. Men på några håll kan vi se att relationen mellan medarbetare, fack och arbetsgivare behöver utvecklas. Det skulle därför vara önskvärt att tillsammans förtydliga det politiska uppdraget syfte och gränsdragningen mellan medarbetare, chefer och folkvalda politiker i Svenska kyrkan.

Vi har sett händelser där rollerna varit otydliga och förtroendevalda ifrågasättermedarbetares och chefers roller. Man har haft synpunkter på hur arbetet utförs och petar i detaljer i verksamheten i stället för att sätta ramar och peka ut riktningen. Det skapar en otydlighet i organisationen vilket i sin tur bidrar till en försämrad arbetsmiljö.

-  Det är en oroväckande utveckling. Bristande tillit riskerar inte bara att begränsa det professionella handlingsutrymmet - det kan också skada arbetsglädjen och leda till en skadlig tystnadskultur. Vision vill bidra till att motverka en sådan utveckling. Vi förväntar oss stortillit till våra medlemmars kompetens och yrkesskicklighet, respekt för varandras olika roller, en god arbetsmiljö och ett gemensamt arbete för att öka mångfalden av människor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande för Vision.

För att komma tillrätta med gränserna mellan styrning och ledning menar Vision att det behövs utbildning för nyvalda kyrkofullmäktige, för att de i sin tur ska kunna ställa krav på att även det utsedda kyrkorådet utbildas i sin roll.

-  Vision ser gärna en dialog och ett samarbete för att stärka och kompetensutveckla kring arbetsgivarrollen. Vi uppmuntrar också förtroendevalda till att bli utbildade kring sin roll genom de befintliga utbildningar som redan idag erbjuds av kyrkan och de egna partierna. Genom att öka dialogen kan vi förbättra verksamheten, stärka villkoren för medarbetare och chefer och göra Svenska kyrkan till en mer attraktiv arbetsgivare, säger Hans-Jörgen Kronqvist, förbundsstyrelseledamot i Vision samt fritidsledare inom Skellefteå pastorat.

För mer info, vg kontakta:

Veronica Magnusson; 070 746 2124 eller veronica.magnusson@vision.se

Hans-Jörgen Kronqvist: 070 345 0627 eller hans-jorgen.kronqvist@vision.se