Vision Direkt

Karin Smirnoff är Årets författare 2020

Publicerad 2021-01-25

Tidningen Visions läsare har röstat fram Karin Smirnoff till Årets författare 2020. Hon får utmärkelsen för sin bok ”Sen for jag hem”, som är den tredje och sista i romantriologin om Jana Kippo. Priset består av 10 000 kronor.

Romanerna om Jana Kippo och invånarna i byn Smalånger kan beskrivas som action i glesbygd. Här finns historier om mörka hemligheter, missbruk, övergrepp och religiös fanatism. Böckerna har hyllats av både kritiker och läsare. Bokrättigheterna har sålts till ett tiotal länder och ska bli tv-serie.

Karin Smirnoff är glad men lite överraskad av responsen. Om Tidningen Visions pris säger hon:

-  Alla pris är häftiga på sitt sätt, att detta är ett läsarpris är speciellt. Då är det många som har läst och fått ut något av mina böcker.

I en intervju med Tidningen Vision berättar Karin Smirnoff om den speciella stil som utmärker hennes skrivande; lite kärv och avskalad. Stilen går tillbaka till 1990-talet när Karin Smirnoff försökte lära sig att skriva på maskin. Det gick sådär med tangenterna, vilket fick henne att förenkla ord, skriva ihop, skippa skiljetecknen och hoppa över stor bokstav.

- Jag upptäckte att det händer spännande saker när man plockar bort ord och beskrivningar. Mycket i vårt språk har vi inom oss, säger hon.

Tidningen Visions utmärkelse Årets författare har delats ut i 27 år. Bland tidigare vinnare finns Thord Eriksson, Stina Wollter, Johannes Anyuru, Fredrik Backman, Jonas Hassen Khemiri, Lena Andersson, Jonas Gardell, Leif GW Persson, Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Elsie Johansson, Henning Mankell, Bodil Malmsten och Kerstin Ekman.

En längre intervju med Karin Smirnoff publiceras i det senaste numret av Tidningen Vision: Karin Smirnoff är Årets ­författare 2020 — Vision

För mer information kontakta Åsa Bolmstedt, chefredaktör för Tidningen Vision, tfn 08- 789 64 54.

600 nya medlemmar under december

Vision Direkt