Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Var finns vallöftena om det sociala arbetet?

2022-08-24

Unga som begår brott och våldsdåd är ett misslyckande för samhället som alla politiska partier vill komma till rätta med. Men vilka vill använda socialtjänstens fulla kompetens att agera förebyggande? Socialtjänsten måste få rätt förutsättningar att arbeta med tidiga insatser mot barn och vuxna som behöver hjälp och stöd. Det behövs en ny socialtjänstlag som fokuserar på förebyggande arbete. Var finns vallöftet om det?

Med några få veckor kvar till valet vill alla partier leverera flest förslag på hur gängen ska knäckas och brottsligheten minska. Allra mest handlar det om hårdare tag. Men det räcker inte, vi måste förhindra att brotten begås. Här spelar de tidiga sociala insatserna stor roll. Det är både lättare och bättre att nå fram med stöd tidigt till föräldrar och barn än att omhänderta en kriminell 19-åring.  

Både Sveriges socialchefer och Visions medlemmar i socialt arbete anser att det är svårt att få resurserna att räcka till för att arbeta förebyggande och uppsökande i den omfattning som behövs. Socialtjänstens förebyggande arbete är inte heller lagstadgat, vilket gör att det nedprioriteras. Det behövs en socialtjänstlag som tydligt reglerar socialtjänstens ansvar för det förebyggande arbetet. Och kravet måste följas av resurser. 

Regeringen behöver därför så snart som möjligt lägga fram en proposition om en ny socialtjänstlag till riksdagen. Det kravet har Vision fört fram tillsammans med Akademikerförbundet SSR, SKR och Sveriges socialchefer i en debattartikel i Altinget förra veckan.

SKR, facken och socialcheferna: Inför ny socialtjänstlag (altinget.se)

Allt fler politiska partier är positiva till ett krav på förebyggande arbete i socialtjänstlagen. Vid Visions seminarium i Almedalen, ”Hur stoppar vi rekryteringen till gängen i tid?” ställde sig Liberalernas Jan Jönsson, Moderaternas Johan Forssell och Miljöpartiets Märta Stenevi bakom. 

Seminarium: Hur stoppar vi rekryteringen till gängen i tid? (svtplay.se)

Det är bra och viktigt. Det krävs en bred politisk majoritet i riksdagen för att reformera socialtjänstens arbete. Liksom en vilja att skjuta till tillräckliga ekonomiska resurser till kommunerna och att kommunpolitiker prioriterar det förebyggande arbetet. Jag vill se valaffischer med löftet: ”Dags att ge unga stöd och framtidshopp – vi stärker socialtjänsten”. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar