Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Välkommet med nya karantänsregler för att trygga välfärden

2022-01-21

Folkhälsomyndighetens besked att undanta vissa samhällsviktiga nyckelgrupper samt trippelvaccinerade från regler om familjekarantän är mycket välkommet. Välfärden är hårt ansträngd och alla medarbetare som inte är sjuka behövs i verksamheterna.

De nya reglerna omfattar nyckelpersoner inom samhällskritiska yrken som är nödvändiga för att upprätthålla samhällsfunktioner. Flera av dem är Visions medlemmar. Det handlar till exempel om yrkesgrupper inom distribution av energi, vatten och avlopp. Liksom inom IT-infrastruktur och informations- och alarmeringscentraler som betjänar räddningstjänst, polis, omsorg samt hälso- och sjukvård. 

Också trippelvaccinerade medarbetare kan nu gå tillbaka till jobbet så länge de själva är friska. Det är ett klokt beslut. Många av Visions medlemmar vittnar om en mycket ansträngd personalsituation när deras kollegor behövt stanna hemma på grund av sjukdom eller att någon i familjen är sjuk.

Efter det nya beskedet kan verksamheterna förhoppningsvis fungera mer normalt. Det bör också motivera arbetsgivare att fortsätta främja vaccinering för att säkra personalstyrkan, till exempel genom att tillåta vaccinering på arbetstid.

Samtidigt är det fint att se hur Visions medlemmar och deras kollegor kavlar upp ärmarna och hjälps åt när personalkrisen är ett faktum.

Nyligen berättade Chefen i fokus om stadsdirektören Said Niklund i Trollhättan som hoppade in som vikarie i hemtjänsten när det saknades personal. I Uddevalla styr kommunen om personal från gata- och parkavdelningen som egentligen arbetar med snöröjning till att köra ut mat till kommunens förskolor. I Kungsbacka och Ulricehamn rycker HR-generalister och kyrkans pedagoger in och vikarierar i förskolan.

Det finns många fler exempel på den flexibilitet, det engagemang och goda samarbete som just nu pågår ute på våra arbetsplatser när alla ställer upp för att trygga välfärden. Det värmer, trots januarikyla och pandemi.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar