×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Stärk a-kassan och öka tryggheten

2021-06-14

Vikten av ett bra ekonomiskt skydd om man blir arbetslös har blivit tydligare än någonsin under pandemin. Att inte behöva oroa sig för hyran eller i värsta fall behöva sälja sitt hem, och istället fokusera på att skaffa ett nytt jobb - det skapar trygghet. Ny statistik från den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD visar dock att Sverige kommer på sista plats i Norden om man jämför ersättningen från a-kassan. Det är dags att höja taket i a-kassan permanent och se till att den omfattar fler.

Arbetslöshetsförsäkringen var från början tänkt att ge 80 procent av den tidigare lönen om man blir arbetslös. Men försäkringen kompenserar inte längre för inkomstbortfall. Idag får arbetslösa i genomsnitt bara runt 60 procent av sin tidigare inkomst från a-kassan, vilket är svårt att leva på.

Jämförelsen från OECD gjordes förra året och visar vad ett hushåll med två vuxna och två barn får ut netto den andra månaden som den ena vuxna är arbetslös, jämfört med när båda arbetar. I denna rankning hamnar Sverige på plats 21 av EU27-länderna.

Viktigt att påpeka är dock att rankningen inte tar hänsyn till de förändringar som gjordes i förra årets budgetproposition då det tillfälligt höjda taket i a-kassan på grund av pandemin förlängdes i två år, till och med 2022. Försäkringen breddades också tillfälligt genom att sänka tröskeln och omfatta fler. Man behöver idag bara ha jobbat 60 timmar per månad i sex månader, mot det tidigare 80 timmar per månad. Det betyder att fler arbetslösa får rätt till ersättning. 

Dessa förändringar måste permanentas för att kvalificera fler till försäkringen. Dessutom måste de som avslutat sina högre studier få möjlighet att, under en kort period, söka jobb inom det område som man har utbildat sig för.

En bra a-kassa fungerar som en stabiltator för samhällsekonomin; efterfrågan och konsumtionen kan hållas igång även när många blir arbetslösa. Rörligheten på arbetsmarknaden ökar när fler vågar söka nytt jobb. Dessutom skulle en förstärkt a-kassa leda till ett minskat tryck på landets socialtjänster. Många som idag står utanför a-kassan tvingas söka försörjningsstöd trots att de inte har några sociala problem. 

I väntan på att regeringen lämnar ett långsiktigt besked om att höja taket i a-kassan tar Vision ansvar för att öka våra medlemmars trygghet. Vi gör det genom en vass inkomstförsäkring som ingår i medlemskapet. Samtidigt skulle försäkringen inte behövas om taket i a-kassan höjdes permanent. Att det är en av Visions mest populära medlemsförmåner visar att det finns ett stort behov av att trygga sin inkomst.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

115 nya medlemmar under augusti

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum