Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Processen för ökad trygghet och omställning behöver fortgå

Just nu höjs röster från Vänsterpartiet om att stoppa lagstiftningen kring LAS. Vision tycker att det är en dålig idé. Vi förhandlar just nu om ett nytt omställningsavtal utifrån lagförslaget. Processen är nödvändig för att ge medlemmarna möjligheter till en trygg omställning med kompetensutveckling och studiefinansiering under hela arbetslivet.

Vänsterpartiet hänvisar bland annat till kritik från remissinstanser gällande lagförslaget. Självklart ska lagstiftaren lyssna på kritiken. Men det är viktigt att komma ihåg att förslaget är en helhet utifrån ett givande och tagande från båda parter. Och att skjuta upp viktiga reformer till nästa val är inget alternativ. Då ger vi återigen bollen till politiken i en fråga som tillhör parterna på arbetsmarknaden.

För processen kan inte vänta, omställningsreformerna måste komma på plats. Vision är igång med förhandlingar om nya omställningsavtal inom alla avtalsområden. Vi vill utifrån parternas överenskommelse anpassa villkoren till de behov som finns för våra medlemmar som jobbar i välfärden.

Det lagförslag som ligger för beslut i riksdagen sätter ramarna för våra förhandlingar. Det handlar om att möta upp de stora behoven av omställning, kompetensutveckling och livslångt lärande vi ser framöver.

En medlemsundersökning som Vision genomförde i våras visar att medlemmarna vill ta del av omställning och kompetensutveckling för att möta nya krav eller behov i arbetslivet. Att vi och arbetsgivarna tecknar ett nytt avtal samt nya former för studiefinansiering är avgörande för detta ska bli möjligt.

Visions förbundsmöte fattade förra hösten beslut om att omställning och kompetensutveckling är några av de frågor där förbundet ska lägga sitt fokus de kommande åren. Att parterna nu gör sitt jobb och förhandlar så att villkoren för medlemmarna blir så bra som möjligt är en viktig del i arbetet.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

2001 nya medlemmar under november

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Vårt frågeforum