Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Pinsamt av arbetsgivare att snåla på tjänstepension

2021-05-17

Både Aftonbladet och Tidningen Vision rapporterar om att deltidsanställda som varit långtidssjukskrivna riskerar att hamna i ett orättvist pensionslotteri när deras tjänstepension ska beräknas. Det handlar om att arbetsgivare i kommuner, regioner och Svenska kyrkan kan göra helt olika när de beräknar tjänstepension.

Istället för att beräkna tjänstepension på riktigt gamla löner kan arbetsgivaren använda sig av färskare löner som skulle kunna generera en högre tjänstepension. Därmed uppstår ett slags lotteri då det gäller att ha arbetat i rätt kommun eller region för att dra vinstlotten.

Det här är naturligtvis helt orimligt, det får inte vara slumpen som avgör hur stor pensionen blir. Sveriges kommuner och regioner (SKR) uppmanar att se positivt på att jämföra utfallen, det vill säga vilket löneunderlag som ger den högsta pensionen.

Vision kan stödja medlemmar att begära en omräkning, vilket kan resultera i en betydligt högre summa. Men det är inte alla som känner till att de skulle kunna ha en högre tjänstepension. Och detta borde arbetsgivarna lösa utan påtryckningar.

Det är hög tid att arbetsgivare faktiskt följer de rekommendationer som finns från centrala parter. Vi måste ha ett stabilt system som är rättvist oavsett vilken arbetsgivare du har haft. Att försöka spara in på tjänstepension är inget annat än snålhet, och det är pinsamt. Vi förväntar oss mer av stora offentliga arbetsgivare.

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar