Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

  • Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Mänskliga rättigheter måste försvaras varje dag

2022-06-28

Flera händelser i omvärlden visar att vi inte kan ta våra mänskliga rättigheter för givet. Rätten att vara den man är, älska den man vill, bestämma över sin egen kropp eller kämpa för bättre arbetsvillkor är satt under stark press. På många håll går utvecklingen åt fel håll.

Fredagens attentat mot en gaybar i Oslo har chockat oss alla. Det är ofattbart att vi fortfarande har ett samhälle där det riktas dödligt våld mot HBTQI-personer. 

Att högsta domstolen i USA nu rivit upp den nationella aborträtten har lett till att flera delstater nu förbjuder aborter helt. Lagändringen har sänt svallvågor världen över och miljontals amerikaner protesterar.

Världsfacket ITUC:s årliga rapport, som presenteras idag, visar att det fortfarande är livsfarligt i många länder att kämpa för bättre villkor på jobbet. Arbetare möts av mord, tårgas och massarresteringar.

Det är lätt att deppa ihop – rättigheter som vi trodde var vunna för alltid visar sig vara möjliga att åsidosätta. Fackliga rättigheter hotas i världen.

Men mitt i vanmakten och sorgen växer också en känsla av att vilja bidra till arbetet för en värld där man ska kunna vara den man är, älska den man vill och leva som man vill – utan att känna otrygghet och rädsla för att blir utsatt för våld. Och ur känslan växer en kraft att förändra.

Vi i den fackliga rörelsen har vårt jobb att göra. Visions mål är att bidra till en arbetsplats som är fri från diskriminering, där alla har lika rättigheter och möjligheter. Det är tyvärr inte så idag, och många upplever att det inte kan vara sig själva på arbetsplatsen. Till exempel är arbetsmiljön ofta sämre för transpersoner. HBTQI-frågor är både en fråga om arbetsmiljö och om diskriminering. Som facklig organisation är det vår uppgift att se till att arbetsgivaren tar sitt lagstiftade ansvar och arbetar med det förebyggande och främjande arbetet, som också ska innefatta en normkritisk diskussion på arbetsplatsen. Att vi pratar om hur situationen är för HBTQI-personer är en förutsättning för att vi ska nå vårt mål - En arbetsplats för alla.

Vi behöver vara vaksamma på när rättigheter inskränks och hotas och höja vår röst, oavsett vem som drabbas. För om vi inte gör det så vet vi inte vilken rättighet som står på tur att ifrågasättas, och därmed begränsa våra liv. Detta angår oss alla. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Global Rights Index 2022 (uniontounion.org)

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar