Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Löneskillnaderna minskar, men på tok för långsamt

2021-06-22

Löneskillnaden mellan kvinnor och män fortsätter att minska, visar Medlingsinstitutets rapport över löneskillnader på arbetsmarknaden. Men det går för långsamt. 2020 var skillnaden 9,8 procent vilket är ynka 0,1 procentenheter mindre än året innan. Med nuvarande takt kommer vi att få vänta i 20 år för att uppnå jämställda löner. Att det är orimligt tror jag de flesta håller med om.

Vision har länge pekat på de strukturella löneskillnaderna som drabbar alla anställda i den kvinnodominerade välfärden. Det handlar om att yrken där flest kvinnor arbetar värderas lägre än yrken där det arbetar flest män.

En förklaring till att löneskillnaderna långsamt minskar är att fler kvinnor arbetar i manligt dominerade yrken och att fler män jobbar i kvinnligt dominerade yrken. Inte minst bland tjänstepersoner har balansen blivit bättre, vilket är positivt och kan bidra till fortsatt jämställda löner. Vi ser också att fler kvinnor blir chefer och därmed får högre lön.

Men, det går på tok för långsamt. Och så länge löneskillnaderna kvarstår så påverkas inte bara arbetslivet, även pensionen påverkas. Kvinnor har 31 procent lägre pensioner än män och två tredjedelar av fattigpensionärerna i Sverige är kvinnor. Jämställda löner och en jämnare fördelning av det obetalda arbetet krävs för jämställda pensioner, men en sådan förändring tar tid. Därför behöver pensionssystemet reformeras. 

Så, att den könssegregerade arbetsmarknaden håller på att luckras upp är bra. Men vi har inte tid att sitta och vänta på att det ska lösa sig av sig självt. Det krävs kraftfulla åtgärder från arbetsgivarna för att lönerna ska bli jämställda. Pandemin har riktat strålkastarljuset på välfärdens yrkesgrupper och på vikten av goda villkor i en situation som handlat om liv och död. Dessa erfarenheter bör mana till eftertanke om hur vi värderar det viktiga arbete som utförs i välfärden – men framförallt leda till en förändring.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar