Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Låt inte vaccinfrågan leda till splittring

2022-01-19

Allt fler arbetsgivare inom vård och omsorg inför nu vaccinkrav som ett villkor för nyanställning. Andra går längre och kräver vaccinering för att fast anställda ska få behålla jobbet. Visions budskap är glasklart: vaccinationerna är vägen framåt. Samtidigt får det inte innebära att arbetsgivare eller stat överträder individens rätt att själv bestämma över sin kropp, eller inskränker arbetslivet orimligt mycket.  

Visions förtroendevalda för nu dialoger med arbetsgivare om hur vi kan skapa smittsäkra arbetsplatser samtidigt som vi tar hänsyn till individens rätt att själv bestämma över sin kropp.

Lund, Haninge, Sunne, och Karlstad har infört krav på fullvaccinering vid nyanställning. Region Dalarna och Hylte kommun har gått längre och vill införa vaccinkrav på fast anställd personal. I Hylte har man inlett en kartläggning av vilken personal som inte är vaccinerad med två doser.

Debatten om vaccinkrav väcker frågor och allt fler medlemmar hör nu av sig till Vision om vad som gäller, och om de riskerar att förlora jobbet om de inte vaccinerar sig.

Att ovaccinerad personal kan omplaceras till arbetsuppgifter som innebär att man inte är i kontakt med patienter och brukare, det har arbetsgivaren sin fulla rätt till. Men att registrera personalens hälsostatus eller säga upp ovaccinerade är tveksamt ur ett arbetsrättsligt perspektiv. Det är också kontraproduktivt i ett läge där vården och omsorgen går på knäna på grund av personalbrist.

Men frågan är långt ifrån svart eller vit. Arbetsgivare har inte bara ett arbetsmiljöansvar för sina medarbetare utan också för säkerheten i yrket, för patienter och för brukare. Om en ovaccinerad utsätter patienter för risker måste arbetsgivaren göra en avvägning. Därför behöver det rättsliga läget prövas av en domstol för att ge vägledning.

I väntan på en sådan prövning måste arbetsgivare fortsätta smittsäkra arbetsplatser genom skyddsutrustning för medarbetare som har kontakt med de allra känsligaste brukarna, och genom distansarbete för dem som kan jobba hemifrån. Men också genom att främja vaccinering, till exempel att tillåta vaccinering på arbetstid. Vision har bidragit till att få igenom den möjligheten på flera arbetsplatser.

Vi måste våga se båda sidor. Omfattande vaccinering är vägen framåt, men det får inte innebära att arbetsgivare eller stat överträder individens rätt att själv bestämma över sin kropp eller inskränker arbetslivet orimligt mycket.  

Det kräver åtgärder som både tillgodoser individens rättigheter och kravet på smittsäkra verksamheter. Båda perspektiv är viktiga för att upprätthålla en god välfärd och samtidigt undvika konflikter mellan vaccinerade och ovaccinerade. För det är inte splittring och skuldbeläggande som tar oss ur krisen, det är vår förmåga att samarbeta och hitta smarta vägar framåt.

Läs gärna frågor och svar om vaccin på jobbet på vision.se och artikeln om vaccinpass på jobbet i senaste numret av Tidningen Vision.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar