Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Lär av misstagen, stärk äldreomsorgen nu

2022-01-14

Antalet smittade av Covid-19 på äldreboenden ökar nu kraftigt, enligt nya siffror från Socialstyrelsen. Många av landets omsorgschefer kämpar med att klara den dagliga bemanningen då allt fler i personalen är sjuka eller befinner sig i karantän. Men trots att vi står mitt i en fjärde våg av pandemin var det förvånansvärt tyst om villkoren i äldreomsorgen när partiledarna möttes i årets första riksdagsdebatt.

Efter två år med pandemin har vi lärt oss massor om samhällets krisberedskap och vår förmåga att skydda gamla och sköra. Äldreomsorgens brister har hamnat i blixtbelysning och frågan har kommit upp på den politiska agendan. I sin regeringsförklaring sa statsminister Magdalena Andersson att schysta villkor i välfärden är ett av regeringens mest prioriterade områden.

Under det senaste året har jag träffat partiledare från nästan samtliga partier för att diskutera äldreomsorgens problem och lösningar. Många av partiledarna har varit eniga med mig om att ledarskapet behöver stärkas. Både KD och Centerpartiet har pekat på betydelsen av att omsorgscheferna, som idag har de största personalgrupperna på arbetsmarknaden, får färre medarbetare. Även Socialdemokrater inom SKR har lagt fram ett förslag om att minska antalet medarbetare per omsorgschef.

Partiledarna måste nu tydligt signalera till sina partikollegor i kommunerna att prioritera äldreomsorgen. Jag har tillsammans med Visions lokalt förtroendevalda träffat eller haft kontakt med kommunpolitiker eller tjänstemän i närmare 50 kommuner för att prata om vilka åtgärder som behöver tas. Vi har lyft den orimliga arbetssituationen för enhetscheferna och hur den påverkar förutsättningarna att leda personalen och skapa en trygg arbetsmiljö. Och vi har pekat på att det, utöver fler chefer, krävs ett bättre stöd som kan avlasta chefer exempelvis med IT och administration. 

Kommunpolitikerna håller med oss i stora delar, men få verkar vara redo att följa upp med konkreta satsningar. Trots att rekordstora satsningar gjorts på äldreomsorgen i höstbudgeten så händer det väldigt lite när det gäller chefers förutsättningar. Att anställa fler chefer är helt enkelt ingen valvinnare. Här måste modet och helhetssynen tillåtas styra. Regeringen och oppositionen behöver ge landets kommunpolitiker en tydlig signal om det som vi alla förväntar oss; nämligen konkreta satsningar som stärker villkoren för omsorgscheferna och deras personal.

Veronica Magnusson, förbundsordförande 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar