Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Jobbet är meningsfullt – men man räcker inte till

2021-04-28

Hur har du det på jobbet? Idag, den 28 april, är det den internationella arbetsmiljödagen och ett bra tillfälle att lyfta arbetsmiljöfrågorna lite extra. För frågan om hur vi har det på jobbet engagerar och berör. Nästan 10 000 medlemmar har tagit sig tid att svara på Visions enkät om arbetsmiljö, förutsättningar och motivation under pandemiåret. Tack för det fantastiska gensvaret!

Resultatet visar att hela åtta av tio medlemmar i Vision ser sitt arbete som meningsfullt, och det är förstås glädjande! Det är också ett högre snitt jämfört med hur medarbetare på övriga arbetsmarknaden skattar sitt arbete. Samtidigt anger mer än var tredje att de känner sig otillräckliga med sin arbetsinsats – varje vecka. Det är oroväckande och en tydlig signal till arbetsgivarna att många saknar förutsättningar att göra ett bra jobb. Känslan av otillräcklighet måste tas på största allvar eftersom den ökar risken för ohälsosam stress.

Därför krävs nu långsiktiga arbetsmiljösatsningar från arbetsgivarna för att säkra balansen mellan krav och resurser. Under de närmsta åren kommer trycket på välfärden vara fortsatt högt när människor försöker återhämta sig från pandemins effekter. Då måste också välfärdens medarbetare få en god arbetsmiljö för att orka.

Pandemin har gjort det tydligt att välfärden bärs av de anställdas kompetens, arbetsinsatser och förutsättningar på jobbet. Medarbetarnas villkor har - bokstavligt talat - haft påverkan på liv och död, på ett sätt som jag tror att ingen kunde föreställa sig innan pandemin. Jag vill därför uppmana arbetsgivare att prioritera arbetsmiljöfrågorna – det vinner alla på.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar