Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Inflytande gör omställningen bättre

2022-03-23

Pandemi, klimatkris och nu ett osäkert världsläge till följd av kriget i Ukraina. Välfärden står inför stora utmaningar som kräver ett hållbart arbetsliv där medarbetares inflytande står i fokus. Om arbetsgivare prioriterar dialog och inflytande kan vi hitta lösningar och vägar framåt som fungerar för fler.

Den digitala utvecklingen under pandemin har fått många som kan att vilja fortsätta att jobba på distans. En Novus-undersökning som gjorts i samarbete med TCO visar att tre av fyra som har praktisk möjlighet vill fortsätta att arbeta hemifrån minst någon gång i veckan.

Ekonomin kan vara en bidragande orsak till viljan att jobba på distans. Skenande kostnader för mat och drivmedel drabbar just nu många medlemmars privatekonomi. Men också möjligheten att minska sin klimatpåverkan genom att slippa jobbpendla spelar en viktig roll. Liksom fördelar som att kunna arbeta mer ostört, öka självbestämmandet i arbetet och få ihop sitt livspussel.

Samtidigt har många medlemmar yrken som kräver att de är på arbetsplatsen. För att arbetslivet ska vara hållbart för alla krävs strukturella förändringar som bidrar till jämställda löner och villkor. Det handlar om att Visions medlemmar ska ha lön efter sina prestationer och det ansvar de axlade under pandemin. Men medarbetarna behöver också ha större möjlighet att påverka sina arbetstider, kunna växla semesterersättning till ledig tid eller få tillgång till andra förmåner som underlättar livet.

Ett bra fackligt initiativ är Vision Region Skåne som för ett par år sedan inledde en intresseförhandling med arbetsgivaren om subventionerade busskort till alla medarbetare, något som Visions sektionsordförande påminde om i en debattartikel härom veckan. Subventionerade busskort skulle förbättra medlemmarnas privatekonomi, minska deras klimatpåverkan och göra regionen attraktiv för nya medarbetare.

För att driva på omställningen har Vision inrättat en helt ny facklig roll – klimatombud – som nu finns på 19 arbetsplatser runt om i landet, bland andra Tyresö, Kalmar och Göteborg. Klimatombudens uppgift är att i samarbete med arbetsgivaren jobba med att väcka medlemmarnas idéer och förhandla fram smarta lösningar som kan minska klimatpåverkan. Klimatombuden sprids nu till allt fler arbetsplatser runt om i landet som ett sätt att bidra till ett hållbart samhälle genom dialog och medlemsinflytande.

De allra flesta förstår att vi måste ställa om till ett mer hållbart arbetsliv och sätt att leva. Lösningarna måste dock vara många – låt medarbetarna vara med så kommer lösningarna vara socialt, ekonomiskt och miljömässigt gångbara. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Läs mer

Stöd kring distansarbete

Återgång till arbetsplatsen – stöd till förtroendevalda

Distansrevolutionen - Distansarbete (tco.se)

Region Skåne – en arbetsgivare som bryr sig om miljö och attraktivitet? (kristianstadsbladet.se)

Minska din arbetsplats klimatpåverkan

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar