Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Gör det lättare för kommunerna att lyfta äldreomsorgen

2021-10-28

En granskning av SVT Nyheter visar att många kommuner inte använt de statliga pengar man ansökt om inom ramen för äldreomsorgslyftet. Därmed kommer hundratals miljoner kronor att behöva betalas tillbaka till staten. Att pengarna inte används är olyckligt och visar att regeringen behöver tänka mer flexibelt och långsiktigt för att ge kommunerna förutsättningar att stärka äldreomsorgen.

Pengarna i Äldreomsorgslyftet är tänkta att möjliggöra för dem som jobbar inom äldreomsorgen att utbilda sig på betald arbetstid. Tillsammans har kommunerna kunnat ansöka om närmare 3,4 miljarder kronor i bidrag för personalkostnader kopplade till satsningen under 2021.

SVTs granskning visar att de flesta kommuner sökt hela bidraget eller delar av det. Samtidigt har många kommmuner inte kunnat göra av med pengarna och behöver därmed betala tillbaka dem. Anledningarna är att man inte kunnat frigöra personal, osäkerhet kring bidragets storlek kommande år och att antalet reguljära utbildningsplatser är begränsade.

Även Visions medlemmar som jobbar som första linjens chefer inom äldreomsorgen omfattas av äldreomsorgslyftet. Vi ser att är det svårt för många chefer att hinna utbilda sig inom ramen för satsningen. Bland annat för att Socialstyrelsen gjort en alltför snäv anvisning om vilka ledarskapsutbildningar som kan ges stöd. Utifrån de brister som framkommit i bland andra Coronakommissionens rapport behöver utbudet vara mycket bredare.

Samtidigt får riktade bidrag inte bli en ursäkt till att kommuner avstår från att jobba med att stärka kvaliteten i äldreomsorgen. Kommunerna måste använda tillgängliga resurser smart och det innebär bland annat att ge det verksamhetsnära ledarskapet bättre förutsättningar. Det här är viktiga frågor som Visions förtroendevalda just nu driver i dialog med kommunpolitiker runt om i landet. 

Det är regeringens och myndigheternas ansvar att göra det så enkelt som möjligt för kommunerna att använda de statliga bidragen. Satsningar bör därför vara så generellt hållna som möjligt för att passa kommunernas olika behov och löpa över många år. Då hinner kommunerna ställa om och göra de nödvändiga förstärkningar som äldreomsorgen så väl behöver.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

270 nya medlemmar under december

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar