Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Chefer måste få stöd att hantera vaccinfrågan

2021-09-03

I debatten om vaccinering lyfts just nu olika förslag fram för att förmå fler anställda i välfärden att vilja vaccinera sig. Region Dalarna utreder möjligheten att enbart anställa vaccinerad personal. Frågan om vilka krav man kan ställa på sin personal kommer att hamna i många chefers knä i höst och arbetsgivare behöver ge stöd att hantera balansgången mellan individuella val och verksamhetens behov.

Som anställd har du rätt att inte berätta för din arbetsgivare om du är vaccinerad eller ej. Arbetsgivaren har inte heller rätt att registrera vem som är vaccinerad.

Samtidigt får det konsekvenser för arbetsplatsen och verksamheten om många är ovaccinerade. Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret att säkra en trygg arbetsmiljö för både personal och brukare. Det innebär att arbetsgivare som vidtagit alla möjliga åtgärder, men trots det inte kan garantera att enbart vaccinerad personal har kontakt med exempelvis gamla och sköra på särskilda boenden, kan behöva göra förändringar.

I undantagsfall har arbetsgivaren möjlighet att omplacera sin personal eller förändra arbetsuppgifter för att kunna garantera patientsäkerheten. Gränsdragningarna kan dock bli knepiga eftersom nuvarande lagstiftning inte har tagits fram med fokus på vaccinering under pandemier. För arbetstagare och arbetsgivare handlar det om att tolka de lagar som finns i väntan på att eventuella frågor drivs av fackförbund, arbetsmiljöverket eller DO.

Vision tycker att det vore bra om frågan prövas rättsligt för att ge vägledning. I väntan på det måste arbetsgivarna fortsätta smittsäkra arbetsplatserna; genom skyddsutrustning för alla medarbetare som har kontakt med de allra känsligaste brukarna, och genom distansarbete för medarbetare som kan jobba hemifrån. Det finns också många sätt att främja vaccinering, som att tillåta vaccinering på arbetstid. Vision har bidragit till att få igenom den möjligheten på flera arbetsplatser.

Frågan om vaccinering på jobbet är komplex. Men Vision är övertygade om att det går att hitta lösningar som både tar hänsyn individens rätt och behovet av smittsäkra verksamheter. Det kräver dock ett gemensamt arbete där båda dessa perspektiv vägs in.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar