Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Bra att karensavdraget utreds

2022-03-24

Pandemin visade tydligt att dagens regelverk kring karensavdraget är orättvist och skapar ekonomisk otrygghet för många grupper på arbetsmarknaden. Karensavdraget behöver utformas utifrån dagens moderna arbetsliv och inte låta tjockleken på plånboken avgöra vem som har råd att vara hemma vid sjukdom och vem som behöver gå till jobbet och riskera att smitta andra.

Idag meddelade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi att regeringen tillsätter en utredning som ska se över karensavdraget och sjuklönen. Utredningen kommer både att titta på konsekvenser av att avdraget är kvar, samt om karensavdraget avskaffas permanent.

Samtidigt är det ett öppet direktiv vilket ger utredningen möjlighet att komma med olika förslag på förändringar av regelverket. Och även om ett tydligt direktiv för att utreda ett permanent slopande av karensavdraget saknas, så hoppas Vision såklart att utredningen landar i förslag som pekar i den riktningen. Utredningen är ett viktigt första steg för reformeringen av regelverket.

En arbetsmiljöundersökning bland Visions medlemmar visar att så många som var femte går till jobbet vid sjukdom, för att man inte har råd att vara sjukskriven. Vård- och kontaktyrken liksom yrken där man inte har möjlighet att arbeta på distans är särskilt drabbade.

Nästan hälften av biblioteksassistenterna och tandsköterskorna som besvarat vår undersökning uppger att de arbetat när de varit sjuka för att de inte har råd att vara sjukskrivna. En överrepresentation finns också bland Visions största medlemsgrupp, medicinska sekreterare, där en av tre inte har råd att vara sjukskriven.

Är man sjuk ska man inte behöva gå till jobbet och riskera att smitta andra – oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör, vilka ekonomiska förutsättningar man har eller om man kan arbeta på distans eller måste vara på arbetsplatsen. Att färre går till jobbet sjuka medför vinster både för samhället och för den enskilde individen.

Det tillfälligt slopade karensavdraget återinförs den sista mars. Det vore rimligt att förlänga tiden för den den tillfälliga regeln fram tills dess att utredningen är klar. 

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Läs mer:

Regeringen tillsätter utredning om karensavdrag och sjuklön (regeringen.se)

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar