Bättre arbetsmiljö med rättvist ledarskap
2 oktober 2024
Telge Återvinnings vd Vesa Hiltula städade upp i arbetsmiljön. Då sjönk sjuktalet och trivseln ökade.
Telge Återvinning var en stukad arbetsplats. En sammanslagning med andra kommunala bolag i Södertälje 2017 hade lett till försämringar. Syftet var att uppnå synergier, men medarbetarna kände sig inte längre sedda. Yrkesstoltheten dalade.
2022 blev Telge Återvinning återigen ett eget bolag. Den nya vd:n, Vesa Hiltula, tog tag i atmosfären.
→ Guide: Så funkar arbetsmiljöansvaret
Han uppmuntrade till professionell utveckling och ökade internrekryteringen. Han skapade forum där alla medarbetare kan påverka i bolaget och anlitade hälsocoacher till samtliga anställda.
Lågt sjuktal
– Nu är det fart och fläkt. Vesa har jättemycket idéer och han är snabb att agera på idéer som kommer från oss. Han har stort förtroende för medarbetarna och hugger i där det behövs, säger Lena Lindahl som är koordinator på Telge återvinning.
Vesa Hiltula själv framhåller sjuktalet; 2023 låg det på 2,3 procent. Det är ett bra resultat på arbetsplatser med fysiskt arbete som måste ske på plats. Det går ju inte att köra bilar hemifrån, som han uttrycker det.
→ Undvik att bli utbränd: 5 saker att förändra
Bolagets sjuktal har till och med legat under två procent, enligt Vesa Hiltula. Vad som främst får medarbetarna att stanna hemma är smittor som influensor. När långtidssjukskrivningar uppstår märks de i statistiken, och 2023 gjorde en medarbetare sig illa såpass att hen inte kunde arbeta på en längre tid.
”Inte för att vara snälla”
– Att våra anställda mår bra är såklart också bra för effektiviteten. Vi satsar inte på medarbetare för att vara snälla. Vårt arbete är viktigt för hela samhället. Leveransen går först, arbetet står i fokus.
De insatser Vesa Hiltula framhåller mest handlar om rättvisa, som är en av de viktigaste friskfaktorerna i arbetslivet.
Telge Återvinning har omkring 110 anställda. Ungefär en fjärdedel är administratörer, övriga arbetar med renhållning och återvinning.
Att tvätta bort idén om vissa uppgifter som ”finare” har varit viktigt. En sådan idé upprätthålls exempelvis när konferenser med övernattning och trerätters middagar bara är till för en del av de anställda.
Rättvisa viktigt
– Nu får alla vara med. Alla medarbetare har också tillgång till samma förmåner utanför lönen, som till exempel leasingbil. Och alla får samma program med flera studiebesök varje år, plus ett valfritt besök. Den som vill kan ta en övernattning i samband med det.
→ 5 steg för ett hälsofrämjande ledarskap
Rättvisearbetet är vad vi är mest nyfikna på när vi hälsar på hos företaget. Men Vesa Hiltula hittar vi inte vid det första besöket, för han är ledig och har åkt iväg och fiskat.
– Mina medarbetare gör ett fantastiskt jobb, och det är de som ska lyftas. Det är bättre att ni pratar med dem, förklarar han i mobilen.
Säljaren Jonas Goldmann agerar snabbt och erbjuder en biltur genom anläggningen. Den är luftig och ren. Jämna höga kullar reser sig runt bilen som färdas på platta och rensopade ytor: En kulle består av glas i alla färger. En annan av kylskåp. Och andra av plast, grenar eller trästubbar.
Hela den omsorgsfulla hanteringen visar att detta är värdefullt material. Så fort soporna kom hit upphörde de att vara sopor.
– Vi arbetar med återvinning. Det sätter sin prägel på vår arbetsplatskultur. När kontoret renoverades tog vi vara på så mycket vi kunde från anläggningen och använde det i stället för att köpa nytt, berättar Jonas Goldmann.
Därför är dörrknopparna udda. Liksom stolar och annat. Men det ser fint ut och det fungerar finemang.
Det påminner dessutom om att renhållningsarbetare utför en av civilisationens viktigare funktioner.
Återvinning på alla plan
Även medarbetares kompetens återvinns. Jonas Goldmann började som chaufför. Det ger honom stora fördelar när han nu arbetar som säljare. De flesta frågor kan han svara på på rak arm. Det gäller både internt på kontoret och utåt mot kunder.
Vid behov rycker han in och kör maskin, för att hjälpa till och för att det är roligt.
– Den som vill utvecklas här har alla möjligheter, det är bara att säga vad man vill och se till att ta för sig, säger han.
På kontoret har Lena Lindahl bänkat sig bredvid Joanna Nordby, som även hon har gått vidare i flera steg. Från kundtjänst till ekonomi till ruttplanering.
Numera är hon enhetschef på Miljötjänst. Varje morgon vid sju är hon på plats på jobbet, för då rullar hennes chaufförer iväg.
På arbetsplatsen finns en hjälpsamhet som gör det lättare att avancera internt.
– Det är inte en så stor sak att jag är chef. Vi arbetar tillsammans.
Uppgifterna är naturligtvis annorlunda, framför allt ansvaret för hur medarbetarna har det. Där har jag fått mycket stöttning, berättar hon.Hjälpsamheten förklarar hon med att trivseln är hög och att det finns ordentligt med möjligheter att lära känna varandra.
– Vi har årlig kickoff och studiebesök. Då arbetar vi i grupper med olika teman, och vi äter middag tillsammans. Är det konferens med övernattning träffas vi under två dagar. Vi får en förståelse för varandra och för våra respektive yrkesroller, berättar hon.
Allt är inte perfekt
Vesa Hiltula är den av alla tillfrågade som säger att det naturligtvis finns problem.
– Bolaget är en bit på väg med arbetsmiljön, men det finns mer att åstadkomma, säger han bakom sitt fiskespö ute på Hjälmaren.
– Framför allt finns en jargong som ibland kan bli rå. Vi pratar om det och vad som är okej och inte. Men det räcker inte. En jämnare könsfördelning är ett sätt att komma åt det. Vi har trettio procent kvinnor nu och det ger effekt på hur man är mot varandra.
→ Hantera de 7 härskarteknikerna
I övrigt jobbar han genom cheferna. Internrekryterade chefer får gå koncernens utbildning Telge-ledaren, och stöttning av sina närmaste chefer för att komma in i rollen.
– Våra chefer ska vara närvarande, det är nyckeln till en bra arbetsmiljö. Medarbetare som inte känner stöd får gå till nästa chef i hierarkin. Jag får ibland sådana samtal, det är bra. Det visar att de inte är rädda för att säga till.
Att tidigt ta upp problem har visat sig vara en framgångsfaktor.
– Det händer att samtal gör ont. Men just de samtalen är det viktigt att man tar så tidigt som möjligt.
Värt kostnaden
Vesa Hiltula konstaterar att de satsningar han genomfört på Telge Återvinning kostar mycket pengar.
Men han säger att han får flerfalt tillbaka, därför skulle det inte falla honom in att säga att det är dyrt att satsa på medarbetare – inte i något läge.