• Annah Thunberg, ledarskapscoach, driver podden Ledarlabbet.

Utveckling

20 frågor chefen bör ställa när medarbetare underpresterar

12 augusti 2024

Vad ska man göra när medarbetare underpresterar? Ledarskapscoachen Annah Thunberg har sammanställt 20 frågor som du kan ställa till medarbetaren – och till dig själv som ledare.

Det nya hybridarbetslivet påverkar prestationen. Många har lättare att fokusera i hemmets lugna vrå och arbetsresultatet kan bli bättre.

Men det finns också personer som har svårt att få något ur händerna när chefen inte finns i närheten. Diskmaskinen ropar på att bli tömd, det nya avsnittet av Gift vid första ögonkastet lockar och coronavovven behöver kissa.

Vad ska chefen göra när medarbetare inte levererar?

– Det gäller att man är en supertydlig chef som förklarar förväntningar och ramar. Det är extra viktigt om medarbetare arbetar på distans, säger Annah Thunberg, som är ledarskapscoach och driver podden Ledarlabbet.

Den första frågan man ska ställa sig om en medarbetare underpresterar är: Varför?

– Det kan bero på många saker: ohälsa, våld i nära relation eller att man tappat engagemanget. Eller också är det helt enkelt inte tydligt för medarbetaren vad som förväntas, säger Annah Thunberg.

Viktigt med självreflektion

Det gäller att man som chef rannsakar sig själv.

– Reflektera över dig själv – vilka förutsättningar har jag skapat för medarbetaren? Många gånger ligger bristen hos chefen, säger Annah Thunberg.

Därefter är det dags att prata med medarbetaren.

– Välj ut några av frågorna (se faktaruta nedan). Men lägg inte fram det som en anklagelse. Prata om det som en observation: ”Du har missat deadlines… vad beror det på?”.

→ Fler tips från Anna Thunberg: ”Så undviker du väggen”

20 frågor om medarbetaren underpresterar

Här är Anna Thunbergs frågebatteri för dig som är chef. Välj de frågor du tycker passar.

  1. Är det tydligt vad som behöver göras?
  2. Hur kan jag göra målen eller förväntningarna tydligare?
  3. Är den kvalitetsnivå som krävs för arbetet tydlig?
  4. Vilka exempel eller detaljer kan jag ge för att klargöra vilken kvalitetsnivå som behövs?
  5. Har du tillräckligt med tid för att utföra dina uppgifter?
  6. Är mina förväntningar realistiska?
  7. Har du verktyg och resurser för att göra ditt jobb bra?
  8. Har jag gett dig tillräckligt med information om varför detta arbete är viktigt, vem arbetet är till för, eller annan information som är avgörande för att du ska kunna utföra ditt jobb bra?
  9. Följer jag upp dig tillräckligt ofta?
  10. Vilken typ av stöd behöver du av mig för att lyckas uppfylla förväntningarna?
  11. Hur har du känt för din egen prestation på sistone?
  12. Vad se du för möjligheter att förbättra, om några?
  13. Vad tycker du mest om med det arbete du gör?
  14. Vilken del av arbetet är inspirerande, motiverande och energigivande, om någon?
  15. Vilken del av arbetet känner du att du har fastnat i?
  16. Vilka uppgifter har du känt dig uttråkad eller ambivalent inför?
  17. När var sista gången du fick höra att ditt arbete är uppskattat?
  18. Känner du att du använder dina styrkor i din roll?
  19. Skulle du säga att du känner dig optimistisk, pessimistisk eller någonstans i mitten om arbetsgivarens framtid?
  20. Vilka initiativ känner du att du behöver ta för att uppfylla förväntningarna?