App hjälper chef i beredskap
26 januari 2024
Beredskapen har blivit enklare för Uddevallas chefer. Nu finns det mesta de behöver veta i en specialbyggd app.
Ulrika Olsson, projektledare för välfärdsteknik i Uddevalla kommun, har varit med och tagit fram den unika appen för chefer i beredskap.
Hur funkar appen?
– I appen finns allt man behöver när man som chef har beredskap. Bland annat kan man se när andra chefer har beredskapsvecka och man kan byta vecka med varandra, säger Ulrika Olsson.
– Sedan skriver man rapporter i appen om det har hänt något. Rapporten skickas automatiskt till den chef som normalt ansvarar för verksamheten. Man kan också gå tillbaka och se vad andra chefer har rapporterat om, och hur olika fall har hanterats tidigare.
– I appen finns även en länk till Teams, där man kan hitta rutiner och handlingsplaner. Sedan kan vi ta ut statistik ur appen till vårt beslutsstöd.
Vem kom på idén?
– Det var en enhetschef som heter Sofia Jacobsson som föreslog att vi kunde samla allt i en app. Tidigare hade cheferna det de behövde för sin beredskap – som handlingsplaner, dator, rutiner och kontaktuppgifter – i en orange väska som roterade.
Tycker cheferna att det är skönt att slippa den orange väskan?
– Vi gjorde en utvärdering efter sommaren. Alla chefer tyckte att appen var bra. Det var svårt att hålla rutinerna uppdaterade när de var utskrivna på papper och låg i väskan.
Har ni gjort fler appar?
– Vi har bland annat gjort en app för tjänstemän i beredskap. Grunden i den appen är densamma som för chefer i beredskap. Sedan har vi även gjort en app för referenstagning och en sms-app.
Sprider ni beredskapsappen till andra kommuner?
– Flera andra kommuner har hört av sig och vissa har kopierat appen. De får göra om den så att det passar deras förutsättningar. Lysekils kommun tog vår app, men de var tvungna att bygga om den för de är annorlunda organiserade.
Mer om digitalisering: → 27 saker som AI kan göra för chefer