Egen vaktmästare minskade chefens stress
4 september 2023
Nu har chefen Lotta Karlsson äntligen tid för ledarskapet. Allt praktiskt sköter i stället proffset Fidde Jansson. Så här gick det till när Jönköping förbättrade chefernas arbetsmiljö.
Gröten är uppäten och kläderna på. Det är torsdag morgon på Bruksgatans äldreboende.
Vaktmästaren Fidde Jansson har precis kommit tillbaka från återvinningen där han slängt trasiga stolar. Nu har de äldre fått morna sig lite och Fidde Jansson kan börja att beta av uppdragen inomhus. På dagens att göra-lista stå bland annat att laga en kollapsad persienn och skruva upp en hylla.
Läs fler artiklar i granskningen:
→Undersökning: Var tredje chef har för lite praktiskt stöd
→44 arbetsuppgifter som chefer gör –men inte borde göra
→Forskare om chefers stress: "Städa bort uppgifter!"
Fyra timmar i veckan fixar Fidde Jansson med praktiska saker på Bruksgatan. Men så här har det inte alltid varit.
För åtta år sedan, när Lotta Karlsson klev på tjänsten som enhetschef, var hennes jobb betydligt stressigare.
En av orsakerna var att samarbetet mellan tekniska kontoret och äldreomsorgen var dåligt organiserat, vilket ledde till att praktiska saker som behövde fixas ofta föll mellan stolarna. Så Lotta Karlsson kavlade upp ärmarna och löste problemen själv.
– Jag smörjde gnisslande dörrar, städade soprummet och åkte i väg och handlade saker, säger hon.
Många sade upp sig
Men dörrarna var inte det enda som gnisslade och behövde smörjas i enhetschefernas arbetsvardag. Jobbet var så tungt att Jönköpings chefer ofta sade upp sig efter kort tid.
Arbetsgivaren kände att något borde göras och beslutade sig för att delta i forskningsprojektet Chefios, som ligger till grund för det så kallade Chefoskopet, vars syfte är bättre arbetsmiljö för chefer.
Kickstarten var en stor enkätundersökning bland cheferna för att se hur deras arbetssituation faktiskt såg ut.
– Sedan dess har arbetsgivaren bland annat jobbat aktivt med att öka chefstätheten. Det ska inte vara fler än 25 medarbetare per chef, berättar Lotta Karlsson.
Minskat antal medarbetare
Tidigare delade hon och en kollega på ansvaret för Bruksgatans 60 medarbetare. Men efter att ytterligare en chef anställts har Lotta Karlsson personalansvar för 20 personer.
Dessutom har enhetscheferna stöd av särskilda undersköterskor som har samordnaransvar och bland annat löser schemaplanering och introduktion av nyanställda.
Innan det stora förbättringsarbetet körde i gång var Jonas Grönhage enhetschef för ett av Jönköpings demensboenden.
– Jag hade alltid en verktygslåda på mitt skrivbord. Jag är hantverkare i grunden och att fixa praktiska saker var ett ganska härligt avbrott i vardagen. Men det tog upp mycket tid och det var ju egentligen inte mitt ansvar, säger han.
Nya vaktmästare rekryterades
I dag har Jonas Grönhage bytt jobb och är verksamhetschef för kommunens nystartade vaktmästerienhet. Många nya vaktmästare har rekryterats som servar äldreboenden, förskolor och boenden inom funktionshinder.
– Det har varit en vinstfaktor att jag själv har varit chef i omsorgen. Jag känner till vilka behov cheferna har och det har varit helt avgörande för att bygga upp vaktmästeriet på ett bra sätt, säger Jonas Grönhage.
Tidigare kunde det vara personalens män som på sin fritid hjälpte till att skruva upp hyllor, berättar Jonas Grönhage.
– Hyllor trillade ner, det måste ju göras på ett professionellt sätt. Det är inte värdigt ett modernt samhälle. Jag tycker att fler kommuner borde jobba på det sätt som vi gör, säger han.
"Jäkligt dyra vaktmästare"
Fidde Jansson är en av 20 vaktmästare. Han skakar på huvudet och suckar åt att varannan äldreboendechef, enligt Visions undersökning, tycker att de får för lite praktiskt stöd och själva försöker hantera hammare och skruvmejsel.
– Det blir ju jäkligt dyra vaktmästare. Jag är glad att jag kan underlätta för chefer och undersköterskor så att de får mer tid för att göra det som de är anställda för: Att ta hand om de gamla, säger han.
"Min stressnivå har minskat"
Lotta Karlsson tycker att det är skönt att slippa det hon kallar ”cykelställsfrågor”. Det är allt det praktiska – som var cykelstället ska stå – och som inte har med ledarskapsfrågor att göra.
– Det är stor skillnad mot tidigare. Det är ett mindre tryck och min stressnivå har minskat.
Eftersom personalgruppen som hon ansvarar för har blivit mindre så hinner hon med de enskilda medarbetarna. Om någon konflikt är på uppseglande kan hon ta itu med det på en gång.
– Jag kan gå på djupet och jobba med gruppen. Vad skaver och vad fungerar? Hur gör vi om omvårdnaden inte fungerar? Jag har hunnit arbeta med värdegrunden och sedan följa upp den för att se om något har fallerat.
Mer tid för utveckling
Hon har också haft tid för utvecklingsfrågor – som att tillsammans med ett team bestående av sjuksköterska och arbetsterapeut på ett strukturerat sätt arbeta för att minska de dementas oro och agitation.
– Jag har en större känsla idag att jobbet är klart när jag går hem. När fredagen kommer har jag ofta hunnit med det som jag skulle ha gjort. Nu har vi en välfungerande verksamhet.