• Chefen i fokus chefspanel har listat vad de gör på jobbet.

Arbetsmiljö

44 arbetsuppgifter som chefer gör – men inte borde göra

4 september 2023

Vad gör du på jobbet som inte tillhör ditt uppdrag som chef? Den frågan fick Chefen i fokus chefspanel. Skotta snö, städa toaletter, flytta möbler… Här är den långa listan över konstiga uppgifter!

Varannan chef tycker att de får för lite praktiskt stöd. Deras arbetstid går åt till att släcka bränder i stället för att leda medarbetare och utveckla verksamheten. Det visar Chefen i fokus stora granskning.


Läs övriga artiklar i granskningen:

→Undersökning: Var tredje chef har för lite praktiskt stöd
→Forskare om chefers stress: "Städa bort uppgifter!"
→Vaktmästaren Fidde blev chefen Lottas räddning


Chefen i fokus har en egen chefspanel som består av cirka 500 chefer som är medlemmar i Vision. Vi bad dem räkna upp de uppgifter som de gör, men som egentligen inte ingår i deras uppdrag. Det blev en lång och spretig lista (se faktaruta längre ner).

Chefer är tusenkonstnärer

Så här kommenterar en av cheferna i undersökningen sin arbetssituation:

– Att jobba som chef innebär ofta att vara tusenkonstnär. Jag är vaktmästare, psykolog, bemanningsassistent, kock och städare. Jag gör gärna dessa uppgifter, men de är tidstjuvar som stjäl från mitt kärnuppdrag.

Arbetet sväller

Forskaren Linda Corin har studerat chefers arbetsmiljö i många år. Hon säger att chefers arbete bara sväller och sväller.

– Chefer har tuffa uppdrag och att hänga upp gardiner och skotta snö borde ligga på någon annan. Deras arbete blir för splittrat – ingen klarar alltför många uppgifter, för då blir det inte bra. Man behöver definitivt rensa bort, säger Linda Corin.

Läs mer om vad Linda Corin anser: →Forskare om chefers stress: "Städa bort uppgifter!"

44 arbetsuppgifter som chefer gör - som inte ingår i chefsuppdraget

Chefen i fokus bad chefer lista de arbetuppgifter de gör, som egentligen borde utföras av någon annan. Så här svarar de:

  1. Rensar brunnar på parkeringen
  2. Städar toaletten
  3. Sitter med orolig hyresgäst då personal är upptagen med annat
  4. Hjälper till att städa ut rum
  5. Fixar inköp av möbler
  6. Rycker ut i vården vid personalbrist
  7. Kopplar in datorer
  8. Administrerar passersystem
  9. Fixar nycklar till omsorgstagare
  10. Tar hand om patienter/ boenden som är lite svårhanterliga
  11. Är IT-support
  12. Tömmer lokaler
  13. Hämtar medicin på apoteket
  14. Ansvarar för leasade bilar (besiktning, boka/åka på service, byta däck)
  15. Skjutsar brukare
  16. Räknar ut statistik som min chef själv kan ta ut
  17. Flyttar möbler för att vaktmästare inte har tid
  18. Konterar andras fakturor
  19. Tar samtal med kund när fakturan inte stämmer
  20. Lägger in semester och sjukfrånvaro åt medarbetare
  21. Ordnar lösenord, inlogg med mera, som medarbetarna ska göra själv
  22. Slänger ut flis och salt på vintern vid entré och parkering
  23. Håller i fastighetens renoveringar
  24. Hoppar in i receptionen
  25. Flyttar IT-utrustning mellan kontor
  26. Letar avtal för arbetskläder
  27. Slänger skräp och gamla möbler
  28. Skruvar ihop möbler
  29. Sätter upp tavlor
  30. Åker till återvinningen
  31. Planterar blommor
  32. Städar efter olyckshändelse
  33. Byter glödlampor
  34. Felsöker mobiltelefoner
  35. Installerar larmappar i mobiler
  36. Programmerar passerkort och låstaggar
  37. Smörjer gångjärn i dörrar
  38. Byter batterier i rörelselarm
  39. Hjälper kollegor med datorer
  40. Tvättar arbetskläder och viker tvätt
  41. Plockar upp beställda varor
  42. Har svåra samtal med brukare som inte får någon tid hos psykolog
  43. Coachar andras medarbetare
  44. Sätter upp hyllor

Källa: Chefen i fokus Chefspanel. Enkäten besvarades av 216 chefer.