Sociala medier löste bemanningskrisen
18 februari 2022
Ett upprop på Facebook gav ett överraskande gott resultat för chefen på bemanningsenheten i omsorgsförvaltningen i Trollhättan: Flera hundra frivilliga hörde av sig och ville jobba.
Hallå, Karl Ekström, chef på bemanningsenheten i omsorgsförvaltningen Trollhättans kommun, som mitt under brinnande pandemi lyckats få tag i massvis av vikarier.
Hur får du tag i alla vikarier?
– Vi gjorde ett upprop på Facebook där vi vädjade till alla med utbildning eller erfarenhet av omsorgsarbete att höra av sig. Vi bad alla som har möjlighet att hoppa in och ta ett pass – kanske efter det vanliga jobbet.
Varför gjorde ni det?
– Vi har haft en extremt hög sjukfrånvaro och ett bortfall på i snitt 25 till 30 procent. I vissa arbetsgrupper har det nästan varit tomt. Då har vi fått hjälpas åt och flytta personal mellan olika enheter. Men nu har vi ju fått en del vikarier att fylla på med.
Hur många var det som hörde av sig?
– Efter bara några dagar hade drygt hundra personer gjort det. Det var både folk med mycket erfarenhet och utbildning och sådana utan. Vi gjorde även ett internt upprop och bad anställda på andra ställen i kommunen hoppa in. En av dem som gjorde det var vår stadsdirektör som nu har vikarierat ett par pass i hemtjänsten.
Har du själv hoppat in?
– Nej, det har jag inte. Det har dock blivit fler och längre arbetsdagar än planerat. Det kommer dessutom innebära helgarbete i viss mån för egen del.
Blev ni förvånade över det stora gensvaret?
– Ja, det var fler som nappade än vad vi trodde. Det säger något om Trollhättan och folk som bor här. Vi har en stark tradition av att hjälpas åt när det verkligen behövs. Kanske kan det här leda till att fler blir intresserade av att jobba inom omsorgen och göra nytta för andra framöver.