Rätten att själv få välja
11 november 2021
En vän till mig har en personlig assistent hos sig varje dag i veckan. Tyvärr har hen råkat ut för assistansbolag som inte är måna om vare sig kunder eller personal, och inte heller har tillräcklig kunskap om LSS.
Tack och lov finns lagen om valfrihet, och min vän har alltså rätt att välja ett annat assistansbolag när hen vill. Och det har hen gjort några gånger. Det finns en hel drös med bolag, och det är en djungel att hitta rätt, säger vännen. Det som är avgörande för tryggheten i att veta att livet ska fungera, är ett bra samarbete och en god kommunikation med personalen.
Därför är det inte ett dugg konstigt att personer med personlig assistans väljer att byta bolag när bra personal, som de har full tillit till, byter arbetsgivare.
När arbetsledaren Helena Nilsson blev uppsagd från sin anställning på ett assistansbolag och började jobba på ett annat, följde några kunder med. Ett gott betyg till Helena Nilsson. Gamla arbetsgivaren, som förlorade dessa kunder, hävdar dock att Helena Nilsson hade värvat kunderna från sin gamla arbetsgivare, och därmed brutit mot den så kallade konkurrensklausulen i anställningsavtalet.
Nu kräver förra arbetsgivaren henne på drygt en miljon i böter. Ja, du läste rätt, en miljon kronor! Jag är skeptisk till arbetsgivarens resonemang. Har man ens frågat kunderna vad de vill?
Sådana här konkurrensklausuler är ganska vanliga inom den privata omsorgen. Syftet är förstås att bolagen inte ska förlora stora pengar om personal byter jobb och kunderna följer efter. Men alla människor, inklusive min vän, har rätt att bestämma över sin egen vardag. Det verkar vissa assistansbolag ha glömt.
Läs vår granskning om konkurrensklausuler som kan bli en dyr fälla för chefer.