Så hanterar du medarbetare som inte presterar – 5 tips
11 juni 2021
Det är inte alltid så lätt att ta itu med en medarbetare som underpresterar, särskilt inte på distans. Men här kommer fem tips.
Hemmet blev arbetsplats för många av oss när pandemin la sitt tunga täcke över världen. Men även efter pandemin spår spanare och forskare att hemarbete kommer att vara vanligare än innan. Chefer kommer därför i viss mån att fortsätta leda på distans, med alla dess för- och nackdelar.
Läs mer: Utmaning börja på nytt jobb på distans
En uppgift som kan vara extra utmanande på distans är att hantera underpresterande medarbetare. Men här är fem saker som du som chef kan göra för att få medarbetare på rätt spår, enligt den amerikanska tidskriften Harvard Business Review:
- Var tydlig.
Gå igenom för dig själv hur du har förmedlat vilka arbetsuppgifter som medarbetaren har och hur de ska göras. Har du varit tydlig och konsekvent i din kommunikation? Och om du förväntar dig att medarbetaren ska jobba på samma sätt som du – släpp det, och låt hen utveckla sina styrkor. Saknar medarbetaren rätt kunskaper, låt hen jobba tillsammans med en erfaren kollega. Det kan vara svårt på distans, men bättre att försöka än att vänta tills alla är tillbaka på kontoret. - Fråga, fråga, fråga.
Även om en medarbetare har jobbat med dig i flera år är det viktigt att kontinuerligt fråga om exempelvis mål, arbetstider och vad hen tycker är roligt, eftersom sådant förändras med tiden. Anpassa ditt ledarskap efter medarbetarens behov. Till exempel, om medarbetaren saknar att jobba ihop med kolleger, presterar hen troligtvis bättre med uppgifter som kräver samarbete. - Ge konkret feedback.
Det räcker inte att säga till medarbetare att en uppgift eller ett beteende fungerar dåligt, utan ge exempel på vad hen kan göra för att förändra och förbättra. - Lyssna.
Ställ frågor som får medarbetaren själv att fundera och dra slutsatser kring hur hen kan förbättra sin egen prestation. Det är också ett sätt för dig att undvika detaljstyrning. - Håll kontakten.
Schemalägg möten regelbundet för att höra hur det går.