Så påverkade pandemin jobbet
19 november 2020
Coronapandemin har påverkat de flesta på något sätt i jobbet. Inte minst cheferna har varit tvungna att hantera såväl smittorisk som medarbetares oro. När den här undersökningen gjordes hade pandemin avtagit sedan den sköljde över oss i våras. Nu har den tagit fart igen. Men det verkar som att åtminstone deltagarna i Chefspanelen är lite bättre rustade nu.
Panelen
94% har påverkats mycket eller delvis av corona i jobbet.
På vilket sätt har du påverkats?
44% Bemanningssvårigheter
50% Psykisk och/eller fysisk ohälsa
42% Svårt att klara uppdraget
85% Ökad oro hos medarbetarna
50% Fått fler/andra arbetsuppgifter
4% Tvingades säga upp/permittera medarbetare
7% Blev sjuk i covid -19
Har du jobbat mer i samband med corona?
55% Ja
40% Nej, ungefär som vanligt
5% Nej, mindre
Hur mycket har du jobbat hemifrån?
11% Hela eller nästan hela tiden
44% Lite då och då
45% Aldrig eller nästan aldrig
Känner du dig förberedd på en ny smittvåg?
38% Absolut
61% Mer än tidigare i alla fall
1% Nej
Är det något som har blivit bättre i och med corona?
76% Digitaliseringen har snabbats på
12% Jag har blivit bättre på att ha tillit till medarbetarna
37% Min egen möjlighet att jobba hemifrån har ökat
28% Jag vet bättre hur jag fungerar i kris
Så gjordes undersökningen
Chefspanelen består av ett antal chefer som tackat ja till att svara på frågor från tidningen vid max fyra tillfällen per år. Denna gång skickades enkäten till 406 personer, varav 124 svarade.
Bland de som deltog i denna omgång lottade vi ut en ledarskapsutbildning, Förändringsinriktat ledarskap, som arrangeras av Vision Chef i samarbete med IHM. Vann gjorde Louise Andersson, enhetschef inom hemtjänsten i Sala kommun.
Vill du också vara med i panelen med chans att vinna ledarskapskurs? Anmäl dig i formuläret här.
Relaterade artiklar
Självförtroendet starkare än självkänslan
Hur skönt är det inte att känna sig bra på något? Ja, ett gott självförtroende i arbetslivet skadar inte. En bra självkänsla är minst lika viktig. En ledare med god sådan har lättare att ta svåra beslut och upplevs oftare som tydlig. Men den är en färskvara och måste underhållas. Så kom ihåg: Du ÄR värdefull.
Möten en stor del av arbetsdagen
Åtta av tio chefer lägger minst hälften av sin arbetstid på möten. De flesta tycker om dem. Samtidigt tycker en dryg tredjedel att de har för många. Det kan låta motsägelsefullt, men då en majoritet av mötena sker med medarbetare är en inte alltför vågad analys att många chefer har för många medarbetare.
Undersökning: Så bra är chefernas form
En god kondition, bra kostvanor och tillräckligt med sömn håller oss friskare och gör oss mer produktiva på arbetet, visar olika studier. Hoppfullt då att över 70 procent av Chefspanelens deltagare ger sig själva ett betyg på den övre halvan i formskalan.