×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet  för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Viktigt steg mot en rättssäker sjukförsäkring

2021-04-08

Regeringen föreslår ytterligare förändringar i reglerna för hur Försäkringskassan bedömer arbetsförmågan hos långtidssjukskrivna, enligt ett nytt lagförslag. Vision tycker att förändringarna är ett steg i rätt riktning mot en mer rättssäker försäkring.

Vision har tillsammans med andra fackförbund länge drivit på för en förändrad sjukförsäkring med fokus på rehabilitering och tidiga insatser som gör individen frisk och arbetsför. Vi har varit kritiska till tillämpningen av sjukförsäkringen; att den som varit sjukskriven i 180 dagar ska få sin arbetsförmåga bedömd av Försäkringskassan, ofta mot fiktiva jobb på arbetsmarknaden. Många har ansetts friska nog att jobba – utan att Försäkringskassan i avslaget på sjukpenning har beskrivit vilket arbete de då skulle kunna utföra. När de sedan kommit till Arbetsförmedlingen finns det inga riktiga jobb att matcha mot då man är för sjuk för att ta de jobb som finns.

Detta har inneburit att många fått avslag på sin sjukpenning utan att förstå varför. Människor har fallit mellan stolarna och farit väldigt illa. Tilltron till försäkringen har urholkats och det leder till otrygghet.

Att regeringen nu föreslår att individens arbetsförmåga ska bedömas mot en angiven yrkesgrupp är därför positivt. Redan nu har också 180-dagars regeln ändrats så att fler får behålla sin ersättning längre och därmed kan fullfölja sin rehabilitering. Fokus ska vara att jobba med tidigare rehabiliteringsinsatser när folk blir sjuka och förebyggande insatser för att förhindra att människor blir sjuka.

Vision är glada att regeringen hörsammat de krav som vi och andra förbund fört fram. För att förbättra försäkringen ytterligare föreslår vi tätare kontakter mellan de aktörer som finns runt den sjukskrivne; läkare, försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi ser även att företagshälsovården bör få en förstärkt roll att stötta arbetsgivare i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det finns också fler delar i regelverket som behöver ändras. Till exempel behövs en flexiblare och mer individanpassad bedömning då man varit sjuk i 356 dagar.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

 

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

671 nya medlemmar under april

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb