×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Läs mer om medlemskapet

Glöm inte att gå med i a-kassan!

Läs mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar (läs mer under vision.se/stadgar). Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Glöm inte söka medlemskap i a-kassan! Läs mer om det på https://www.akassanvision.se/

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

×

Hitta på Vision

Välfärdens medarbetare ska ha möjlighet till livslångt lärande

2021-05-27

Varannan medlem i Vision tror att de kommer behöva vidareutbilda sig framöver, men bara ett fåtal är beredda att ta studielån. Det visar en ny undersökning från Vision om kompetensutveckling, vidareutbildning och omställning. Resultaten skickar viktiga signaler till regeringen att utveckla möjligheterna till en förmånlig studiefinansiering, liksom att anpassa kursutbudet för yrkesverksamma.

Visions medlemmar vill höja sin kompetens, och det är glädjande. Med ny kunskap kommer fler verktyg att använda i yrket men också mer motivation, arbetsglädje och ökad trygghet inför förändringar. För den enskilde medarbetaren är lärande och utveckling nödvändigt för att bidra till verksamhetsutvecklingen men också för att fortsatt vara efterfrågad på arbetsmarknaden.

Vår undersökning visar tydligt att medlemmarna vill kunna studera under hela arbetslivet, för att bli skickligare i sitt yrke eller för att ha större chans att byta jobb. Däremot är man inte beredd att ta studielån och de flesta vill kunna kombinera studier och jobb. Det är klara besked och vi förväntar oss förslag som möter upp medlemmarnas behov och önskemål.

Detta efterfrågar medlemmarna:

  • Ett mer förmånligt studiestöd för yrkesverksamma.
  • Ett större utbud av utbildningar på deltid och distans, så att fler kan studera och jobba samtidigt.
  • Förbättrade möjligheter till validering. Lång praktisk erfarenhet av ett yrke är meriterande och kan ofta jämställas med den kunskap som inhämtas från utbildningar.

Att skapa trygghet i förändringen är en viktig del av ett hållbart arbetsliv - ett arbetsliv där alla ska orka och vilja jobba fram till pension. Detta förutsätter en god arbetsmiljö som ger möjlighet till trygghet, utveckling och livslångt lärande. För Vision är det här en hjärtefråga, och vi kommer att bidra allt vi kan för att göra arbetslivet mer hållbart.

Veronica Magnusson, förbundsordförande

Nyheter

Till arkivet

Prenumerera på pressmeddelanden

Skriv in din e-postadress via länken nedan så får du samtliga pressmeddelanden från Vision.

Prenumerera

718 nya medlemmar under juni

Vi erbjuder

  • Personlig rådgivning

  • Schysta medlemsförmåner

  • En vass inkomstförsäkring

Bli medlem nu

Vision nära dig

Vision finns på de flesta arbetsplatser. Sök din avdelning eller klubb

Sök

Fråga Vision

Personlig, arbetsrättslig och facklig rådgivning alla vardagar under sommaren kl 9-17. Ring 0771 44 00 00 eller mejla visiondirekt@vision.se

Kontakta Vision Direkt

Gör skillnad på jobbet!

Du och tusentals andra i Vision gör skillnad på arbetsplatserna. Vad engagerar er på din arbetsplats? I engagemangskiosken kan du själv plocka ihop det som behövs för en aktivitet utifrån ditt eget intresse och dina egna förutsättningar.

Engagemangskiosken

Om Vision

Vision är ett fackförbund och i fokus för allt står du och dina visioner. Tillsammans ser vi till att du får det du behöver för att uppnå det du vill med din karriär.

Mer om Vision

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vårt frågeforum