warning icon

Systemunderhåll 12-13 juni

På grund av systemunderhåll kommer det inte vara möjligt att logga in på Mina sidor, Vision-appen och på vision.se lördag 12 juni kl 07.00 till söndag 13 juni kl 12.00.

LO och TCO i unikt samarbete under Järvaveckan: Facklig styrka är vår styrka

Publicerad 2021-05-27

Centralorganisationerna LO och TCO inleder ett unikt samarbete för att lyfta vikten av facklig organisering och erbjuder facklig rådgivning under hela Järvaveckan.

Flera av fackförbunden som tillhör centralorganisationerna LO och TCO kommer att ställa upp med rådgivare under Järvaveckan, som tar sig an medborgarnas frågor kopplade till fackligt medlemskap. Oavsett vilket fackförbund man tillhör eller ska tillhöra kommer rådgivarna att ge information och stöd till den som hör av sig.

-  Det är ett viktigt att gå från ord till handling, våra förbund organiserar ca 3 miljoner arbetstagare i Sverige och nu gör vi gemensam sak för att lyfta vikten av fackligt medlemskap - oavsett vilket fackförbund man tillhör, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

-  Det vi gör tillsammans är otroligt viktigt för att visa nyttan med att vara medlem i ett fackförbund. För att visa parternas roll och styrka för social hållbarhet och schysta arbetsvillkor och ha de anställdas arbetsmiljö i fokus behöver vi bli fler. Facklig styrka är vår styrka, säger Susanna Gideonsson, ordförande LO.

-  Stiftelsen The Global Village jobbar tvärsektoriellt. Vi behöver dialogen med centralorganisationer som TCO och LO för att tillsammans lösa det demokratiska utanförskapet och bidra till inkludering. Arbetsmarknadsparterna är viktiga i skapande av en inkluderande arbetsmarknad, säger Ahmed Abdirahman, grundare och vd, Stiftelsen The Global Village.

Bakgrundsinfo:

Alla som vill ha fackligt stöd och rådgivning kan ringa 08-796 33 00 den 2 –4 juni kl 8-18.

Följande fackförbund ingår i:

-          LO

Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet, Fastighetsanställdas förbund, GS, Facket för Skogs-, Trä och Grafisk bransch, Handelsanställdas förbund, Hotell- och restaurangfacket, Industrifacket Metall, Kommunalarbetareförbundet, Livsmedelsarbetareförbundet, Musikerförbundet, Målarna, Pappersindustriarbetareförbundet, Seko, Service- och kommunikationsfacket, Transportarbetareförbundet

-          TCO

Fackförbundet ST, Finansförbundet, Forena, Försvarsförbundet, Journalistförbundet, Lärarförbundet, Polisförbundet, Scen & Film, SYMF, TULL-KUST, Unionen, Vision, Vårdförbundet

För mer info, vg kontakta;

TCO:s pressavdelning: 08-782 91 50

LO:s pressavdelning: 08-796 25 26

Ahmed Abdirahman, vd, Stiftelsen The Global Village, Ahmed.Abdirahman@theglobalvillage.se eller 073 907 7509

466 nya medlemmar under juni