Fler kommuner skickar digital post
28 september 2020
Över 50 kommuner har nu anslutit sig till Mina meddelanden och kan nu skicka digital myndighetspost som fakturor och information säkert och miljövänligt.
Med en digital brevlåda kan man få post från kommuner, regioner och andra myndigheter digitalt i stället för pappersbrev. Tjänsten är frivillig och gratis. Det enda som behövs är en e-legitimation, till exempel bank-id, och en godkänd digital brevlåda (se nedan). Kravet på inloggning gör att man kan läsa posten säkert på dator, mobil eller läsplatta.
Fler digitala brevlådor
Kivra, Digimail och Min myndighetspost är exempel på digitala brevlådor som används i Sverige. Mina meddelanden är en myndighetsgemensam tjänst för säker digital post som förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.
Ragunda kommun skickar bland annat ut fakturor samt informationsbrev som gäller VA/renhållning, bostads- och fastighetsbolaget samt bygg och miljö.
–Vi skickar bland annat digital post till fastighetsägare som har fått anmärkningar på sina slamanläggningar och fakturor till de som valt digital post, säger Jenny Forslind VA/renhållningshandläggare i Ragunda kommun.
4
Så miljoner personer i Sverige använder i dag någon digital brevlåda för att få post från anslutna företag och myndigheter.
Att börja skicka digital myndighetspost har inte inneburit någon större förändring för personalen i Ragunda men för kommunen blir det både billigare och effektivare samtidigt som det är mer miljövänligt än att skicka ut pappersfakturor och andra brev.
Så funkar det
För att kunna skaffa en digital brevlåda måste man ha en e-legitimation och en e-postadress. Sedan är det bara att registrera sig.