• Coaching och feedback är viktigt för att få gemensam syn på kundnöjdhet, säger Charlotta Lidén, tillförordnad kundtjänstchef.

Arbetsmiljö

Ängelholm ger bäst medborgarservice

14 april 2020

Ängelholms kommun levererar bäst medborgarservice i Sverige. Det visar Brilliant Future kundnöjdhetsundersökning.

Ni har nöjdast kunder – vad är hemligheten?
–  Vi är ett engagerat gäng som sätter kunden i fokus. Det kan vara små grejer som att vi alltid frågar kunden ”är det något mer jag kan hjälpa dig med?”, säger Charlotte Lindén, tillförordnad kundtjänstchef.

Hur märker ni att kunderna är nöjda?

– Vi har ju vunnit bäst kundservice i kommunkategorin när företaget Brilliant Future gjort undersökningar. De har ringt upp kunder efter avslutat samtal och ställt frågor. När folk får svara på den öppna frågan säger de att vi ger ett snabbt och enkelt svar. Det behöver inte vara så mycket mer för att folk ska känna sig nöjda.

Men förutom det, några konkreta exempel?

– Ibland får vi kort där människor tackar oss för servicen och en gång per år kommer det in en dam med en bukett för att tacka oss. 

Är det inte stressande att ett av kriterierna som mäts är svarstiden?

– Jag tycker inte det. Vi är 8–10 handläggare, så det finns alltid någon som kan svara snabbt. Den som ringer in kommer oftast fram till oss inom en minut. Visst, vissa samtal tar längre tid, men det viktiga är att kunden ska känna att den är i fokus och inte att vi är stressade.

Vilka tips kan du ge till andra som vill vinna priset framöver?

– Vi coachar våra kolleger på plats och ger feedback så att vi får en samsyn i hur vi ska bemöta våra kunder. Det är det vinnande konceptet hos oss.


Relaterade artiklar