Effektiv tandvård med webblösning
21 januari 2019
Det är ont om tid och personal. I vår testar Folktandvården Sörmland ett par digitala tjänster i hopp om att hitta en utväg.
En av tjänsterna ska användas vid akuta problem.
– Patienterna går då in på webben och svarar på några frågor om sitt besvär och laddar upp ett foto på det. Det ger personalen i receptionen underlag för att bedöma läget och boka tid för fysiskt besök. Fram tills dess får patienten via systemet råd om egenvård, berättar Christer Stenvinkel, vårdutvecklingschef och den som kom idén.
– Det händer att för långa tider avsätts för besök som bokats via telefon, och att resurserna då inte utnyttjas fullt ut. Jag kalkylerar att enbart den här akuta delen av webblösningen skulle spara 500 tandläkartimmar per år.
Den andra tjänsten handlar om tandreglering, och fungerar på liknande sett. När patienter med tandställning laddar upp foton kan personalen lättare avgöra om det är dags att göra justeringar eller om besöket ska skjutas fram.
– Den ökade servicen för patienterna är också ett tungt vägande skäl för webblösningarna, säger Christer Stenvinkel.