22 chefer berättar: Så minskade vi vår övertid
13 november 2024
Färre övertidstimmar. Är det möjligt? Ja! Här berättar cheferna själva vad arbetsgivaren har gjort för att minska deras arbetsbelastning.
Chefer jobbar ofta övertid och många upplever att hälsan tar stryk. Det visar en undersökning som Chefen i fokus har gjort. Varannan chef som arbetar övertid säger att arbetsgivaren inte gör något åt problemet.
Läs övriga artiklar i granskningen:
→ Chefer: Vår hälsa tar stryk av övertid
→ Övertid dumpar chefers löner
→ Chefen: ”Därför jobbar vi aldrig över”
→ Forskaren: Så många timmar övertid är farligt
Men det finns också arbetsgivare som tar sitt arbetsmiljöansvar på allvar. 26 procent av cheferna säger att de har en arbetsgivare som har agerat - vilket har lett till att övertiden har minskat eller försvunnit.
Men hur har de gjort rent praktiskt? Vi har sammanfattat de sex vanligaste sätten, enligt undersökningen som besvarats av över 1 000 chefer som är medlemmar i Vision.
6 vanligaste sätten att minska övertiden
Så här har arbetsgivaren gjort för att minska chefernas belastning.
- Omfördelning av arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter flyttas till andra medarbetare eller omorganiseras för att minska belastningen. - Anställning av mer administrativ personal
Nyanställningar för att avlasta cheferna. - Anställning av fler chefer och därmed minskat antal medarbetare per chef
Minskat personalansvar för att reducera arbetsbelastningen. - Tydligare prioriteringar och arbetsplanering
Dialog och planering kring arbetsuppgifter för att prioritera rätt och undvika övertid. - Tydlig uppmaning att begränsa övertid och prioritera återhämtning
Cheferna har blivit uppmuntrade att inte arbeta över och att se till att ta ut sin ledighet. - Borttagna arbetsuppgifter
Vissa arbetsuppgifter har helt tagits bort för att minska arbetsbördan.
Här ger 22 chefer exempel på hur deras arbetsbelastning och övertid har minskat:
1. Jag har en bestämd dag för att jobba hemifrån för att jobba mer ostört. Det är okej att sätta telefon på upptagen under perioder där man behöver koncentrera sig.
2. Har fått hjälp av psykolog samt redskap att hantera mitt upplägg av arbetet.
3. Jag har fått en arbetsgrupp mindre.
4. Det har blivit bättre stöd från bemanningsenheten, vilket gör att man får mindre samtal på helgerna gällande akuta frånvaron.
5. Arbetsgivaren har tillsatt chef i beredskap efter kontorstid och på helger.
6. Tillsammans med min närmsta chef har jag gått igenom mina arbetsuppgifter och gjort en prioriteringsordning för att på så sätt minska min stress över arbetsuppgifter som ska göras.
7. Jag har fått minskat antal medarbetare.
8. Jag har fått en ny chefskollega, där vi delar på uppdraget.
9. Chefsgruppen har utökats med två kollegor så varje chef få ett mindre ansvarsområde.
10. Arbetsgivaren har möjliggjort ekonomiska förutsättningar för flera anställningar.
11. Börjat med APT:er för chefsgruppen och kartläggning chefers arbetsmiljö.
12. Jag har fått hjälp att prioritera bort onödiga möten.
13. Jag tar ansvar för min fritid och lämnar i möjligaste mån datorn och mobil på jobbet. Jag tror en stor del av problematiken ligger i att vi första linjens chefer frivilligt tar på oss att vara tillgängliga.
14. Jag har oreglerad arbetstid, och min chef ber mig att ta extra dagar ledigt så att jag verkligen tar ut ledigheten när det har varit extra mycket. Min chef säger att jag arbetar tillräckligt och har försökt att lyft bort mitt dåliga samvete från mina axlar. Hon försäkrar mig om att det jag gör är gott nog.
15. Tillsatt en vakant chefstjänst så att jag inte behövde jobba för två.
16. Min arbetsgivare har plockat bort ett boende från mig.
17. Arbetsgivaren har satsat på nära ledarskap. Det är ovanligt att ha mer än 20 medarbetare per chef. Har man fler medarbetare eller ett mer komplext uppdrag får man fler gruppledare vilket avlastar väldigt mycket i det dagliga.
18. Jag får styra var jag jobbar; då blir det hemifrån oftare. Vilket är otroligt mycket mer effektivt för min del.
19. Effektivare bemanningsenhet som jobbar med korttidsfrånvaro med både ordinarie och vikarier.
20. Anställt en till chef så jag fick hälften så många underställda.
21. Ökat samarbetet och den psykologiska tryggheten i chefsgruppen så vi kan hjälpa och stötta varandra. Mer arbetsglädje och vi får mer gjort, arbetstillfredsställelse!
22. Jag har bett personalen under mig att ta hänsyn över min situation och inte belasta mig med saker de kan göra själva.
(Källa: Chefen i fokus enkät som skickades ut i september 2024 och besvarades av drygt 1 000 chefer som är medlemmar i fackförbundet Vision).