Arbetsmiljö

Hur hantera informell ledare?

4 oktober 2024

Läsarfråga: ”Jag jobbar som enhetschef inom äldreomsorgen. Min grupp är inte den lättaste. En av mina medarbetare verkar ha något emot mig och agerar som informell ledare. Hen vill inte samarbeta med mig på något sätt, pratar illa om mig och gör allt för att få bort mig. Vad gör jag?”

Agnes Rolka, rådgivare på Chef Direkt svarar:

Jag råder dig att prata med din chef och HR och be om stöttning i detta. Det är en fråga om dina förutsättningar och din arbetsmiljö.

Involvera också skyddsombudet, då sådant brukar påverka hela verksamheten.

Ni kommer behöva titta närmare på vad medarbetarens beteende beror på och om det kan finnas någon organisatorisk förklaring.

Du kommer att behöva prata med medarbetaren och vidta lämpliga åtgärder. Att koppla in företagshälsovården är ett exempel på en sådan åtgärd.

Konflikter som denna är inte ovanliga och det finns verktyg och hjälp att få.

Även om det är arbetsgivarens ansvar att stötta dig i detta så råder jag dig att också kontakta oss på Vision Chef. Vi kan ge dig rådgivning och hjälpa dig att ställa krav på din arbetsgivare.

→ Fler frågor och svar om ledarskap hittar du här