• Kotaiba Kholi rekommenderar andra chefer att praoa hos medarbetarna.

Utveckling

Prao fick honom att växa som chef

6 maj 2022

Kotaiba Kholis ledarskap har fått sig en skjuts tack vare en checklista. Det första han bockat av är praktik hos medarbetarna.

Forskning visar att organisationer med bra arbetsmiljö har några gemensamma nämnare, så kallade friskfaktorer. Nu satsar socialförvaltningen i Oskarshamn på dessa, med bidrag av Suntarbetsliv.

Cheferna utbildas i bland annat kommunikation och tillitsfullt och närvarande ledarskap. Det har gett omedelbara resultat.

Läs mer: Cheferna som leder med tillit

– Det är lättare att delegera, och personalen är mer motiverad, säger Kotaiba Kholi, enhetschef på daglig verksamhet.

– Det hela är väldigt enkelt. Det finns en checklista för vad som bidrar till tillitsfullt och närvarande ledarskap som jag bockar av, säger han och skrattar.

Det är förstås inte så enkelt som det låter. Men att få syn på sina beteenden och samtidigt ha verktyg för att förändra dem har gjort stor skillnad.

Mejlen stressade

Otålighet har visat sig vara en akilleshäl för Kotaiba Kholi. Medarbetarna kunde förr få flera mejl om dagen. Numera sparar han ihop allt till ett veckobrev.

– Tidigare gjorde jag alla så stressade med mina mejl. Nu finns informationen samlad, det är väldigt uppskattat.

En punkt på checklistan handlar om att praoa hos medarbetare.

– Jag bokar halvdagar med olika personalgrupper. Nyligen var jag med och tog emot varor. Det var kul att köra ledtruck men jag fick ordentligt ont i ryggen.

Svidande feedback

Återkoppling är annars Kotaiba Kholis starkaste redskap.

– Jag uppmärksammar min personal när de gör bra insatser i det dagliga arbetet. Samtidigt är deras feedback min spegel. De hjälper mig se om jag behöver rätta till något.

En tidigare ovana vid att ge chefen feedback har börjat ge vika, det händer att det svider lite i skinnet. Men ingen ko på isen, här finns en möjlighet:

– Man behöver inte vara rädd att tappa ansiktet. Man ska ta väl vara på de gånger man fattar ett mindre bra beslut. Vara prestigelös, göra om och göra rätt. Det ger otroligt mycket tillbaka.

Checklistan som gör dig till bättre chef

Tre tips från Kotaiba Kholi

  • Gör prao hos medarbetarna. Boka halvdagar med olika personalgrupper.
  • Skicka inte mejl i tid och otid till dina medarbetare. Spara allt du vill säga till ett veckobrev så blir de mindre stressade.
  • Be medarbetarna om feedback på ditt ledarskap. Då kan du göra om och göra rätt.